BORTE: Denne knappen på Finn.no er borte. Kontrakten for bilkjøp til 29 kroner, via Swiftcourt, fikk nemlig hard kritikk. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke / Teknologirett.no
BORTE: Denne knappen på Finn.no er borte. Kontrakten for bilkjøp til 29 kroner, via Swiftcourt, fikk nemlig hard kritikk. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke / Teknologirett.noVis mer

Finn.no avslutter Swiftcourt-kontraktene

Finn.no skroter bilkjøp-kontrakter etter kritikk

Tok betaling for kontrakter som fratok forbrukerne norske rettigheter. 

«En smartere kjøpekontrakt: Raskt. Lett. Hjelp dersom noe går galt» har Finn.no reklamert overfor folk som kjøpte bruktbil.

For 29 kroner kunne kjøper og selger signere en kontrakt gjennom Finn.no, i samarbeid med selskapet Swiftcourt. Den skulle gjøre bilkjøpet tryggere og enklere.

Men i et langt innlegg på Teknologirett.no blir opplegget slaktet av advokat og kontraktekspert Jan Sandtrø, som kaller kontraktene «mangelfulle og delvis ulovlige».

KRITISK: Advokat Jan Sandtrø mener Finn.no sine bilkjøpskontrakter var dårligere enn hva man får helt gratis fra blant annet NAF og Forbrukerrådet. Foto: Teknologirett.no Vis mer

Og under arbeidet med denne artikkelen, blir tilbudet plutselig fjernet.

LES OGSÅ: Slik leser du bilannonsene før du kjøper bruktbil

«Kontrakt, råd, dom»

Her er opplegget kort oppsummert:

  • Partene i et privat bruktbilkjøp, altså fra en privat til en privat, kunne for 29 kroner få en elektronisk kontrakt gjennom Finn.no, via selskapet Swiftcourt. Sandtrø mente dog at dette ikke kunne betegnes som en kontrakt, men mer en slags oppsummering av bilens egenskaper.
  • Partene skulle videre få juridiske råd om det oppstod en tvist. Sandtrø mente på sin side at det kunne mer betegnes som en slags megling.
  • Lot ikke tvisten seg løse, skulle Swiftcourt avgjøre tvisten i en bindende dom, utenfor det offentlige systemet. Dette kalles voldgift. Sandtrø påpekte at det ikke er lov å forhåndsavtale voldgift om én part er næringsdrivende, men Swiftcourt avviser overfor Dinside at tjenesten var tilgjengelig i slike tilfeller. Men Sandtrø stiller spørsmål ved hvorvidt voldgift uansett er noe å trakte etter.

Dessuten påpekte advokaten blant annet diverse svakheter i vilkårene til tjenesten, som han mente svekket forbrukerens rettigheter.

SLIK: På denne måten reklamerte Finn.no for kontrakten til 29 kroner. Tanken var økt sikkerhet og enklere løsning av tvister, men ikke alle er enig. Foto: Jan Sandtrø Vis mer

Frasa seg forbrukerrettigheter

Ett av hovedpoengene med Finn.no-kontrakten er også det viktigste ankepunktet: Voldgift. Det betyr å frasi seg det offentlige rettsapparatet til fordel for at en privat tredjepart løser tvisten.

Ved å signere kontrakten ga begge parter fra seg muligheten til å gå til for eksempel Forbrukerrådet og Forbrukertvistutvalget (FTU); rettigheter man vanligvis har ved en kjøpstvist.

FJERNET DEN: Produktdirektør Eirik Håstein i Finn.no fjernet kontrakten etter de kritiske innspillene. Planen er å relansere en form for kontraktsinngåelse, men foreløpig er det usikkert hva slags løsning de går for. Foto: Caroline Roka / Finn.no Vis mer

Kontraktens egen tvisteløsning ble gjennom Finn.no annonsert som en forenkling for begge parter, og en økt trygghet. Men den kunne naturlig nok slå begge veier.

- Slik opplegget ser ut i dag, vil jeg ikke anbefale den, oppsummerer Sandtrø overfor Dinside, få timer før han plutselig slipper å advare mot noe som helst:

- Kontrakten er ikke lenger tilgjengelig, forteller nemlig produktdirektør Eirik Håstein i Finn.no til Dinside.

LES OGSÅ: Her er de mest populære bruktbilene på Finn.no

Finn.no: «Aldri anbefalt»

Ifølge Håstein skulle hovedpoenget med kontrakten til 29 kroner være å få flere til å nettopp inngå kontrakt ved bruktbilkjøp. Men Sandtrøs innspill gjorde tydeligvis inntrykk, og tilbudet ble fjernet inntil videre.

- Hvorfor skulle det egentlig være en fordel å frasi seg retten til å gå til Forbrukerrådet og FTU?

- Vi har på ingen måte anbefalt å ikke bruke andre typer tvisteløsninger. Vi så bare på dette som en lavere terskel for at flere saker kunne tas videre fra det første steget, som er å klage direkte til selger, svarer Håstein i Finn.no.

- Men nettopp voldgift var jo en stor del av tjenesten dere tilbydde?

- Jeg opplevde det ikke som en direkte anbefaling, men noen kan sikkert ha opplevd det sånn. Det er der det lå noen uklarheter, som gjorde at vi tok av tjenesten.

Forbrukerrådets råd

Sandtrø er ikke den eneste som er kritisk til en løsning som den Finn.no inntil nå har tilbudt. Også Forbrukerrådet mener du og jeg er bedre tjent med systemet slik det eksisterer i dag – som i tillegg er helt gratis.

- Det finnes et godt utbygd tilbud som har vært der i mange år og fungerer godt, og man får en rettskraftig dom om man tar saken til FTU. Sånn sett ser jeg ikke behovet for en annen løsning, sier direktør for forbrukerservice Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet til Dinside, som samtidig vedgår at FTU-behandlingen kan ta lang tid.

EGNE RÅD: Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet tilbyr også kontrakter for bilkjøp, og en klageordning. Den er helt gratis. Foto: Kjell Håkon Larsen / Forbrukerrådet Vis mer

- Ville du selv brukt 29 kroner for en kontrakt og en privat tvisteløsning?

- Jeg ville fulgt rådene vi gir, og brukt kontrakten vi tilbyr. Jeg har nettopp kjøpt og solgt bil, og det fungerte bra, svarer hun.

LES OGSÅ: Slik kjøper og selger du bruktbil trygt og enkelt

Alle heier på kontrakter
Finn.no kan ikke svare på hva som skje videre med kontraktene deres. De vil fortsatt at flere skal signere en kjøpskontrakt, men neppe på den måten de inntil nå har gjort.

Og at nordmenn må lære seg til å bruke kontrakt ved bruktbilkjøp, er Forbrukerrådet hjertens enig i.

Bruktbiler topper deres klagestatistikk år etter år, og mange av sakene kunne løst seg med en god kontrakt og undersøkelser i forkant av salget.

- Men da må kontrakten være bra, påpeker Sandtrø.

- Og ikke inneholde feller som gjør at partene kan angre seg senere.