<b>MULIGHETENES MARKED</b> - også for svindlere. Men FINN jobber med å gjøre det vanskeligere for organiserte kriminelle.
MULIGHETENES MARKED - også for svindlere. Men FINN jobber med å gjøre det vanskeligere for organiserte kriminelle. Vis mer

FINN.no rammet av ny svindel

Norges største markedsplass har utfordringer når det kommer til sikkerhet.

Markedsplassen FINN har nærmest monopol på formidling av enkelte tjenester i Norge. Med over halvannen million besøkende på FINN.no hver uke er de også et yndet mål for kreative svindlere.

På nytt er derfor FINN nødt til å gå ut og advare sine kunder mot svindlere som forsøker å lure FINN-kunder per e-post. Og det er slett ikke første gang dette skjer. DinSide har flere ganger omtalt såkalte phishing-forsøk som rammer kundene til FINN. Disse e-postene har som formål å fiske etter ID-opplysninger som senere kan benyttes for å svindle deg.

>>>Steinar misbrukt på FINN!

Advarselen er like falsk!

En av phishing-mailene FINN har advart mot, er faktisk utformet som ja, nettopp, en advarsel. I mailen, som ser ut som den kommer fra FINN, advares det mot svindelforsøk, og det oppfordres til at du verifiserer deg ved å klikke på en lenke.


- Husk at FINN, eller andre seriøse aktører, aldri vil be om kredittkort- eller kontoinformasjon ved at du klikker på en lenke i en mail. Dette er et sikkert tegn på svindel, sier Lars Vinden, ansvarlig for forbrukertrygghet på FINN, til DinSide.

Vi gjør oppmerksom på at FINN aldri vil be om kredittkortinformasjon eller passord via linker i en e-post, skriver FINN også på sine nettsider.

Likevel er det stadig personer som går fem på når svindlerne prøver seg, og i enkelte tilfeller har FINN derfor sett seg nødt til å sette i verk nye tiltak i kampen mot svindel.

To ting du IKKE skal gjøre på FINN

Lars Vinden er jurist og ansvarlig for forbrukertrygghet hos FINN. Foto: Finn.no Vis mer


Ustoppelige nettsvindlere

- Det vi har advarsler mot på forsiden vår nå, er phisingmail. Dette hadde vi også to store angrep av i sommer. Det kan ha blitt sendt ut et sted mellom 5.000 og 50.000 falske e-poster, sier Vinden.

Han anser dette som kanskje det største sikkerhetsproblemet til FINN for tiden, men problemet er slett ikke unikt for FINN, det rammer mange store aktører. Sist vi omtalte fenomenet på DinSide, var det noen Citibank-kunder som fikk seg en overraskelse.

- Vårt eneste virkemiddel mot denne typen svindel er å informere brukerne våre om hva du ikke bør gjøre, sier Vinden.

Falske annonser

Falske annonser kan og vil sannsynligvis alltid forekomme på store markedsplasser som FINN. Vinden forteller at annonsesvindlerne har utviklet en ny type phishing som også har blitt et problem.

- Vi ser nå mer målrettede phisingangrep mot brukerkontoer hvor hensikten er å ta over andres kontoer og annonser for å svindle gjennom salg av varer, sier Vinden, som mener at falske annonser har blitt en vedvarende utfordring for FINN.

- Det vil alltid komme nye tilfeller hvor vi ikke på forhånd har noen indikasjoner på at det kan komme svindel.

Ifølge FINN har Økokrim opplyst at det stort sett er snakk om såkalt nigeriasvindel, at det er utenlandske organiserte kriminelle som står bak phishingangrepene på FINN. I slike tilfeller har norsk politi få andre virkemidler enn å varsle utenlandsk politi.

FINNs nye tiltak mot svindel

FINN jobber kontinuerlig med tiltak for å bedre sikkerheten. Her er noe av det du må være forberedt på fremover:

Fjerning av fakturaordning
- Vi har fjernet fakturaordningen på FINN Bil og vil gjøre det på andre områder for handel mellom privatpersoner. Dette fordi vi opplevde at svindlere oppga gale opplysninger som de hadde hentet andre steder fra.

Sperring av kredittkort
- Vi har sperret en del kredittkort fra forskjellige land for bruk på FINN. Dette skaper problemer for en del innvandrere, men vi har gjort vurderinger i forkant og sperret for de landene der antall svindelsaker overgår antall reelle handler, sier Vinden.

Vanskeligere å betale annonser
- Vi har innført en strengere kontroll av nye brukerkontoer uten at jeg ønsker å gå i detalj på dette. Vi jobber også med å innføre andre restriksjoner for betaling av annonser. Hvis svindlerne ikke får lagt ut annonsen sin, blir det naturlig nok vanskeligere for dem å svindle også, sier Vinden til DinSide.

Dine forholdsregler

Siden FINN og deres brukere er utsatt for ulike typer svindelforsøk, er det vanskelig å gi konkrete råd som vil gjelde i en hver situasjon. Merk deg likevel at Vinden har noen tips til tryggere FINN-handel:

  • Ikke betal varen på forskudd
    Et typisk tegn på nettkriminalitet er personer som skjuler identiteten sin og forlanger en eller annen form for forskuddsbetaling.
  • Bruk betalingsløsningen FINN betalingsgaranti
    - Vår erfaring er at bruker du denne, så blir du ikke svindlet. Denne fungerer slik den skal, sier Vinden.

    Merk imidlertid at ordningen ikke er gratis. Mer informasjon om betalingsordningen finner du i denne artikkelen og på FINNs nettsider.

  • Ikke oppgi kredittkortopplysninger eller annen sensitiv informasjon på forespørsel
    Dette gjelder såkalte phishingforsøk som gjerne dukker opp på mail eller SMS. FINN vil aldri be deg om å bekrefte opplysninger gjennom slike kanaler, og du bør være skeptisk dersom personer du skal handle med, krever dette av deg.