Vis mer

Finn veien i omega-3-jungelen

Omega-3 framstår som reneste mirakelkuren for helsa vår. Men hvordan skal vi finne fram i jungelen av produkter?

Vi har hørt at det er sunt for kroppen og godt for hjertet. En rekke undersøkelser viser at det også er godt for leddene, musklene og skjelettet, og premature barn og gravide kvinner.

- Det finnes et veldig bredt spekter av tilstander der omega-3 vil kunne ha en gunstig effekt. Generelt sett kan alle ha nytte av omega-3, mener klinisk ernæringsfysiolog Vibeke Landaas i helsenettstedet Din Kost.

Britiske forskere mener imidlertid at omega-3 ikke har noen effekt mot hjerte- og karsykdommer:

- Spis fet fisk
Omega-3 er en essensiell fettsyre, det vil si at vi er avhengig av den. Men kroppen produserer ikke omega-3 selv, og derfor må vi få den inn enten gjennom kosten eller ulike former for tilskudd.

- Det er gunstig å spise fet fisk og ta tran regelmessig. I tillegg er planteoljer som raps- og soyaolje gode kilder til omega-3, forklarer Lars Johansson i Sosial- og helsedirektoratet.

Ifølge Mattilsynet vil det anbefalte inntaket av omega-3-fettsyrer langt på vei være dekket hvis du spiser to måltider fet fisk hver uke. Men flesteparten av oss spiser ikke så mye fisk.

- Derfor er det lurt å ta en form for tilskudd, mener Landaas.

Også hjernen er avhengig av omega-3:

Og tilskudd finnes det mye av: Tran med sitronsmak, Omega-3 med nypeolje, selolje, raposolje, linfrøolje og kapsler i alle størrelser og varianter.

Det er ikke alltid like lett å vite hva man skal velge.

Vi gjør vårt beste for å guide deg gjennom jungelen av produkter. Les mer her!