Finn ditt mobilnett

Telemarkedet er preget av raske endringer om dagen. Sjekk hvilket nett du tilhører.

Netcom innførte for kort tid siden fast minuttpris når du ringer fra mobil, uavhengig av når på døgnet du ringer, og hvilket nett mottakeren bruker. Tidligere var det dyrere for Netcom-brukere å ringe til abonnenter innen for Telenors nett. Men nå er altså prisen lik.

- Vi ville ha en mer oversiktlig prisstruktur, samtidig som vi ikke ønsker at det skal være dyrere å ringe en venn fordi han bruker et annet nett, sier Bjørnar Storheien som er informasjonskonsulent i Netcom.

Nummerforrvirring

You har kopiert Netcoms pris-struktur, men alle de andre selskapene opererer fortsatt med høyere priser hvis du ringer fra et nett til et annet. Hvor stor mobilregningen din blir, avhenger derfor mye av om du har samme nett som vennene dine.

Flere forvirrede lesere har kontaktet oss med spørsmål om hvilket nett de ulike selskapene opererer innenfor. Ennå kan telefonnummeret si noe om hvilket selskap folk er abonnenter hos, og dermed hvilket nett de bruker. Men 1. november får vi nummerportabilitet. Det vil si at du kan skifte selskap, men ta med deg ditt gamle nummer. Da vil ikke nummeret lenger kunne si noe om selskapet bak.

Her finner du en fullstendig oversikt over mobilselskapenes nummerserier.

Kun to mobilnett

Det norske markedet flommer over av tilbydere, men vi har kun to mobilnett i Norge – Netcom og Telenor. De andre selskapene leier nettkapasitet med Netcom og Telenor.

Her er oversikten over hvilke selskap som leier hos Netcom og hos Telenor. Med unntak av You og Netcom prioriterer alle selskapene lavere priser for samtaler innenfor samme nett:

  • Netcoms nett:Zong communication (tidligere Tele 1 Europe), Sense, El Tele, GTS, You , Jippii og selvsagt Netcom.
  • Telenors nett: Telenor Mobil, Sense, Tele2 Mobil, Kankan, MySport, Nextra, Zalto, Safetel, Mob og Chess communications.
  • Hvilket nett de ulike selskapene tilhører, vil fra nå av også fremgå i vår mobiltelefonkalkulator. Klikk her for å komme til DinSides mobiltelefonkalkulator..

    Dårlige tider

    Selskapet Sense opererer både innenfor Telenor og Netcom sitt nett. Dette har indirekte sammenheng med de dårlige tidene i bransjen. På grunn av økonomiske problemer valgte nemlig Enitel å selge sine kunder til Sense. Og Sense har også slått seg sammen med Site, og tatt over kundene derifra.

    De kundene som tidligere tilhørte Site og Enitel, ringer fortsatt i Netcom sitt nett. Men de opprinnelige Sense-kundene ringer i Telenors nett. Komplisert? De som kjenner markedet spår flere komplikasjoner i nærmeste fremtid.