Dagblad-lesere har mottatt regninger etter å ha deltatt   i en sudoku-konkurranse. På papir er det imidlertid fortsatt trygt på leke seg. Foto: Colourbox.com
Dagblad-lesere har mottatt regninger etter å ha deltatt i en sudoku-konkurranse. På papir er det imidlertid fortsatt trygt på leke seg. Foto: Colourbox.comVis mer

Fikk uventet regning på sudoku

Dagbladet-lesere har fått regning på sudoku og kryssord.

«Jeg synes det er ille at forbrukerne blir lurt på denne måten.Bjørn Erik Thon»


Forbrukerombudet har de siste ukene mottatt veldig mange henvendelser fra forbrukere som har mottatt faktura fra selskapet Kontura etter å ha deltatt i sudoku- eller kryssordkonkurranser i Dagbladet. Det melder Forbrukerombudet i en fersk pressemelding.

Forbrukerne som har henvendt seg til Forbrukerombudet, reagerer på at markedsføringen ikke viste tydelig nok at deltagelse i en enkelt konkurranse innebar aktivering av en løpende abonnementstjeneste.

Etter at forbrukerne hadde løst oppgaven, mottok de jevnlig meldinger fra Kontura som de måtte betale for - uavhengig av om de svarte på de mottatte meldingene eller deltok i flere konkurranser.

>>>Slik stopper du uønskede SMS

Vil følge nøye med

- Jeg synes det er ille at forbrukerne blir lurt på denne måten og vil følge nøye med på Konturas markedsføring av slike konkurranser fremover, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon

Forbrukerombudet har vært i dialog med Kontura, som har innrømmet at de har fått flere klager på disse utsendte fakturaene. Kontura har også bekreftet at de har avsluttet dette tiltaket. Slike konkurranser faktureres nå gjennom telefonregningen.

Sjekk betingelsene!

Forbrukerombudet har de siste årene fått svært mange klager fra forbrukere som ikke har forstått at bestilling av for eksempel en ringetone eller deltagelse i en konkurranse har aktivert en løpende abonnementstjeneste, en tjeneste som forbrukeren selv må si opp ved å sende STOPP til avsendernummeret.

- Før forbrukerne sender inn svar på slike konkurranser, bør de sette seg inn i betingelsene til slike konkurranser. Slik unngår de å ende opp med å betale for en løpende abonnementstjeneste de ikke vil ha, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Klag til selskapet

Forbrukerombudet anbefaler forbrukere som har mottatt faktura fra Kontura om å klage direkte til selskapet.

Forbrukerombudet kan ikke hjelpe forbrukere med å få penger tilbake, men fører tilsyn med markedsføringen.