"PERFEKT SAMMEN": Sony vil gjerne at folk får øynene opp for samarbeidet mellom deres mobiler og TV-er, og kjørte en kampanje med gratis Xperia-mobil ved TV-kjøp i sommer. Slik så nettsiden ut før kampanjen gikk ut (dette er Googles bufrede kopi).  Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
"PERFEKT SAMMEN": Sony vil gjerne at folk får øynene opp for samarbeidet mellom deres mobiler og TV-er, og kjørte en kampanje med gratis Xperia-mobil ved TV-kjøp i sommer. Slik så nettsiden ut før kampanjen gikk ut (dette er Googles bufrede kopi). Foto: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

Fikk regning på gratis Xperia-mobil

Kjøpte Sony-TV og skulle få gratis telefon. Men så dukket det opp momskrav på 1.500 kroner.

I sommer hadde Sony en kampanje hvor de tilbød gratis Sony Xperia-mobil til de som kjøpte Sony Bravia-TV. Man måtte bestille telefonen fra Sony etter kjøp, og var man heldig kunne man få toppmodellen Sony Xperia Z helt gratis.

Les også: Test av Sony Xperia Z – vannsikker mobil med skarpere skjerm enn iPhone

Men noen av de som slo til på tilbudet fikk seg en real overraskelse.

"Jeg fikk plutselig et krav i posten fra DHL, på 1.486 kroner" forteller en bruker på AVForum.no.

I regningen krevde transportøren 25 prosent moms på varen, pluss 300 kroner i gebyr, som ved vanlig netthandel fra utlandet.

"Fått regning jeg også. (...) Siste gang jeg hiver meg på en kampanje som dette" skriver en annen.

Feil av transportøren

Å betale 1.500 kroner for en telefon som skulle være helt gratis, var det ingen av dem som hadde forventet.

DYR: Toppmodellen Sony Xperia Z var en av telefonene kundene kunne få gratis. Foto: Pål Joakim Olsen Vis mer


Og ifølge Sony var det heller aldri meningen.

Disse partiene vil øke dagens 200-kronersgrense på netthandel

– Det er dessverre snakk om en feil fra transportørens side, forteller den nordiske kommunikasjonssjefen Lene Aagaard i Sony til DinSide.

– Og det er ikke alle norske kunder som skal ha fått dette kravet, forsikrer hun.

Foreløpig kjenner hun til syv tilfeller her til lands.

Refundere pengene

"Jeg vurderer å bare betale den, så slipper jeg å styre noe mer med dette" skriver den ene av de uheldige kundene hos AVForum.

"Aldri i verden om jeg kommer til å godta å måtte betale denne regningen til slutt, om den skulle dukke opp" skriver en annen.

Stor test: Sony Bravia KDL-46W905 vs. Sony Bravia KDL-47W805 – er det verdt prishoppet?

Men å betale skal de uansett slippe, ifølge Aagaard i Sony.

– Om kundene har betalt, ber vi dem kontakte Sonys kundeservice på 23 16 25 92, så kan vi samle all relevant informasjon og refundere beløpet, sier hun.

– Transportøren er informert om feilen, og fremtidige forsendelser bør ikke få dette kravet.