<B>ØDELAGT SKJERM: </B>En Macbook Pro hadde skader i Retina-skjermen. Butikken mente kundens mishandling var grunnen, men de beviste det ikke godt nok.  Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
ØDELAGT SKJERM: En Macbook Pro hadde skader i Retina-skjermen. Butikken mente kundens mishandling var grunnen, men de beviste det ikke godt nok. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKEVis mer

Fikk pengene tilbake for påstått slagskadet Macbook

For selv om butikken mente kunden hadde skylda, var hun innenfor halvårsfristen.

Ødelegger du dingsen din selv, må du selv betale for reparasjonen. Men er det grunn til å tro at feilen var tilstede da du kjøpte produktet, skal butikken ordne opp gratis. Det kalles reklamasjonsrett.

En knust skjerm er et klassisk eksempel på en feil du kan ha skyld i selv. Men som vi har sett flere eksempler på tidligere, opplever folk at skjermer får slagliknende skader av helt vanlig bruk.

De kan da være heldige og få skjermene reparert gratis, gjerne etter litt krangling. Nå har også en Macbook-kunde fått gjennomslag.

LES OGSÅ: Se hvordan norske telefoner går i stykker – og hvem som vinner krangelen

Nektet å reparere gratis

I fjor sommer kjøpte en kvinne fra Alvdal i Hedmark en Macbook Pro fra en større norsk nettbutikk for 10.269 kroner. Etter et par dager oppdaget hun et 3 til 4 centimeter stort svart felt på den 13-tommer store Retina-skjermen.

Hun reklamerte til butikken, sendte inn maskinen og hevdet i samme slengen at Mac-en hele tida hadde stått stille på et skrivebord.

Men konklusjonen i verkstedrapporten ble likevel: «Enheten er slag/klemskadet og LCD er knust. Garantien bortfaller derfor fra produsenten».


Kvinnen ga seg ikke, saken gikk videre til Forbrukertvistutvalget (FTU) og de har nå gitt kvinnen medhold. Hun får alle pengene tilbake for maskinen, 375 kroner for undersøkelsen og 50 kroner for et postoppkrav, totalt 10.694 kroner.

LES OGSÅ: På utkikk etter et Mac-alternativ? Sjekk ut nye Dell XPS 13

Fristen på seks måneder

Det kan virke snodig at hun får hevet kjøpet når skjermen tilsynelatende var slagskadet. Men hun blir reddet av en bestemmelse i forbrukerkjøpsloven, ofte kalt presumsjonsregelen.

«Funksjonssvikt og feil som viser seg innen seks måneder etter risikoens overgang, skal formodes å ha eksistert ved risikoens overgang» skriver FTU i sitt vedtak.

Med mindre, naturlig nok, selgeren beviser at kunden selv har skylda. Selger har bevisbyrden disse første seks månedene, mens det etter et halvt år blir mer udefinert, og et større ansvar for kunden å sannsynliggjøre sin uskyld.

«Innklagde viser til verkstedsrapporten, som kun konstaterer at maskinen skal være "slag/klemskadet og LCD er knust". Utvalget finner ikke dette tilstrekkelig til at det kan anses bevist at den påklagde feilen skyldes forhold på klagerens side» skriver FTU, og gir derfor Mac-kjøperen medhold, slik de også har gjort tidligere.

LES OGSÅ: Låner ikke bort Apple-utstyr under reparasjoner, men det krever loven