<b>AUDA: </B>Umiddelbart kan det se ut som postbudet knekte pakka for å få plass i postkassa. Men det kan selvfølgelig ha skjedd lenge før den tid. Uansett har ikke Posten fulgt rutinene sine. Foto: PRIVAT
AUDA: Umiddelbart kan det se ut som postbudet knekte pakka for å få plass i postkassa. Men det kan selvfølgelig ha skjedd lenge før den tid. Uansett har ikke Posten fulgt rutinene sine. Foto: PRIVATVis mer

Fikk knekt pakke i posten

- Bare å beklage, sier Posten, som oppfordrer deg til å klage.

«Donkey Kong-plakat jeg har ventet på i to uker» skrev Andreas på Facebook, og la ved bildet du ser over.

Plakaten ble som vanlig sendt i et papprør, men der stopper også det vanlige: Det lange røret fikk nemlig plass i Andreas sin lille postkasse – fordi det var knekt tvers over på midten.

Andreas, som ikke ønsker å stå fram med fullt navn, er naturlig nok ikke spesielt fornøyd.

- Det kan jo ha skjedd lenge før postbudet putta det i postkassa, sier Andreas til Dinside.

Men selv da har ikke Posten fulgt sine egne rutiner.

LES OGSÅ: Ødelagt pakke ved privat kjøp? Selgeren slipper unna ansvaret!

Skulle uansett merkes

Nøyaktig hva som har skjedd vet kanskje bare postbudet. Men om budet faktisk har knekt røret for å få plass i Andreas sin postkasse, er dette selvfølgelig et soleklart brudd på Postens rutiner.

ØDELAGT: Plakaten som lå inne i røret har naturlig nok fått seg et stygt arr. Foto: PRIVAT Vis mer


- Brevsendinger som er for store og ikke får plass i kundens kasse skal tas med tilbake til omdelingsavdelingen, lages hentelapp på og leveres til hentekontor, forteller pressesjef John Eckhoff i Posten Norge til Dinside.

Om røret var knekt før budet fikk det i hendene, skulle det uansett ha blitt håndtert annerledes enn hva Andreas opplevde.

- Oppdages skadde sendinger i posten, skal sendingen merkes med egen etikett og legges i eget plastomslag før utlevering, sier Eckhoff.

LES OGSÅ: Nettbutikkens ansvar om Posten ødelegger pakken

Varierende ansvar

- Dette er bare å beklage, for sånn skal det jo ikke være. Her ser det ut som om våre rutiner ikke er fulgt. Jeg vil oppfordre mottakeren til å ta kontakt med kundeservice for å registrere hendelsen, fortsetter pressesjefen, som oppfordrer alle som opplever noe liknende til å ta kontakt.

- Jeg har sendt en klage til Posten, men har ikke fått svar ennå, forteller Andreas.

Hvor stort ansvar Posten har for skader under sending, varierer. Eckhoff påpeker at senderen velger hvordan pakka sendes, som også bestemmer hvor mye ansvar Posten vil ta.

KLAG: Pressesjef John Eckhoff i Posten Norge oppfordrer kunder med ødelagte pakker om å ta kontakt. Foto: POSTEN / HÅVARD JØRSTAD Vis mer


LES OGSÅ: Fått overraskende krav om moms og gebyrer etter utenlandsk netthandel? Da kan du be nettbutikken betale, mener ekspertene

Slik er reglene

Postens ansvar reguleres av postloven og Postens generelle leveringsvilkår. Her er noen høydepunkter:

Opplevd ødelagte pakker? (Avsluttet)
Ja, men fikk ingen erstatning(44%) 1935
Nei(44%) 1930
Ja, fikk erstatning(12%) 504
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.

  • Posten sier de bare er ansvarlig for skader på uregistrerte postsendinger om det skyldes «grov uaktsomhet fra Postens side». For registrerte sendinger, altså hvor både inn- og utlevering kvitteres, tar ikke Posten dette forbeholdet.
  • Uansett hvordan pakka sendes tar ikke Posten ansvaret om avsender eller mottaker selv anses å ha skylda. For eksempel ved «utilstrekkelig emballasje».

  • Posten har beløpsgrenser for erstatningene sine. For eksempel 40.000 ved verdisending, 1.000 kroner ved rekommandert brev og 10.000 kroner for innenrikspakker. Sjekk Postens nettsider for detaljer rundt hvert enkelt alternativ.
  • Som Dinside tidligere har skrevet, foretrekker både Posten og Forbrukerrådet at du tar klagen opp med nettbutikken om varer du kjøper fra proffe aktører ødelegges under frakt.
  • Ved privat salg, for eksempel på Finn.no, er det kjøpers ansvar om noe går galt under transport. Selgers ansvar er over når hun gir fra seg pakka på posthuset, og du må selv klage til Posten. Det kan derfor være verdt å bruke litt ekstra penger på å få selger til å sende på tryggere måter enn for eksempel vanlig brevpost.
LES OGSÅ: Om ikke Posten tar ansvaret, kan Visa hjelpe deg