Har du uoppklarte inkassosaker, må du selv ordne opp.  Foto: Colourbox.com
Har du uoppklarte inkassosaker, må du selv ordne opp. Foto: Colourbox.comVis mer

Fikk inkassosak fra navnebror

Navnet var nesten det samme. Det var nok til å overta en inkassosak fra Lindorff.

- Da jeg ble nektet å tegne forsikring på den nye bilen min på grunn av kredittsjekk, ringte jeg Lindorff og fant at jeg hadde en inkassosak som ikke var min, på mitt personnummer, sier Anders Nygaard til DinSide.

Det viste seg at Expert Norge hadde sendt et inkassokrav til en som het nesten det samme, men som skrev Nygård med 'å' i stedet for to a'er. Inkassobyrået Lindorff linket så kravet til Nygaards mobilnummer uten å dobbeltsjekke at det faktisk var samme person.

Forvekslet to personer

- Lindorff mener tydeligvis at Anders Nygård og Anders Nygaard er så likt at jeg like gjerne kunne få kravet festet på mitt personnummer, sier Nygaard oppgitt.

Nokså tilfeldig oppdaget Nygaard at det lå et inkassokrav hos Lindorff i hans navn. Den uoppgjorte regningen var et mobilkjøp på 790 kroner. Men Nygaard hadde ikke satt sine ben i den butikken på mange år. Saksbehandleren lovte å sende kopi av fakturaen på e-post, men denne så Nygaard aldri noe til. Så ringer Nygaard til den aktuelle Expert-butikken, men de sier at de ikke kan gjøre noe uten fakturanummer.


- Jeg ringer Lindorff igjen og purrer på kopi av faktura som jeg skal få på mail. Det er ingenting de kan gjøre med saken, jeg må bare vente, sier Nygaard.

Nygaard ringer så Expert Norge.

- Etter å ha snakket med fem-seks damer over telefonen møter jeg en hyggelig dame som vil sette seg inn i saken og får vite hva som står skrevet i teksten på fakturaen. Det viser seg at det er kjøpt en rød Nokia-telefon i mitt navn i en av Experts butikker. Jeg får et fakturanummer og telefonnummeret til butikksjefen. Fordringen skal i det minste settes på hold til saken er oppklart.

Bodd i samme by

Det viser seg at Anders Nygård med 'å' har kjøpt en telefon i januar 2009. Problemet oppstod da denne ikke ble betalt, og kravet gikk til inkasso. Når Nygaard så ringer Lindorff igjen, får han et oppsiktsvekkende svar.

Anders Nygaard synes ikke noe om å få inkassokrav på varer han ikke har kjøopt. Vis mer

- Det har aldri blitt sendt over noe personnummer fra Expert. Lindorff har tatt beslutningen om å sette fordringen på mitt navn og personnummer. Jeg synes det er veldig spesielt. Antakelig har dette skjedd fordi jeg tidligere har bodd i den samme byen som min navnebror kjøpte telefonen. De linker meg opp til at jeg har studert i byen for seks-syv år siden. Men hva hadde skjedd dersom jeg ikke hadde oppdaget det?


"Uforpliktende" tilbud kan gi inkassobråk

Lindorff beklager

- Han ville fått purring på inkassosaken i posten, og etter hvert blitt oppringt av en saksbehandler fra Lindorff. Saken hadde på denne måten ikke gått videre uten å bli oppdaget. Vi beklager likevel det ekstra bryderiet vi har utsatt denne personen for, sier Kathrine Gjerstad i Lindorff til DinSide.

Hun beklager på det sterkeste det som har skjedd i denne saken.

- Her har det dessverre skjedd en datamessig forveksling av to personer slik at feil person har fått inkassosak. Av våre 1 million inkassosaker årlig skjer dette heldigvis svært, svært sjelden, sier Gjerstad, som understreker at det likevel ikke skal forekomme.

Gjerstad ønsker også å beklage overfor Anders Nygaard.

- Jeg vil herved gi en uforbeholden beklagelse til vedkommende. Slike ting som dette er ikke i tråd med våre interne kvalitetskrav, og det skal ikke forekomme. Vi går nå nøye gjennom saken for å se hvordan vi kan unngå liknende hendelser i fremtiden.

Krav på erstatning?

Nygaard sier han vil fakturere Lindorff for tapte penger og tid på telefonen. Han er oppgitt og lei etter fire timer på telefonen og bekymret over mangelen på kontroll hos Lindorff.

- Når det gjelder erstatning, vil vår juridiske avdelign se på saken og avgjøre hvorvidt Lindorff er erstatningspliktig, eller ikke, sier Gjerstad.