<b>KLARER IKKE Å FØLGE LOVEN: </b>Eplehuset sier de prøver å låne bort Mac-er og iPhone-er til kunder som har dem på reparasjon. Men de har ikke nok.  Foto: EPLEHUSET
KLARER IKKE Å FØLGE LOVEN: Eplehuset sier de prøver å låne bort Mac-er og iPhone-er til kunder som har dem på reparasjon. Men de har ikke nok. Foto: EPLEHUSETVis mer

Fikk ikke låne Mac og iPhone fra Eplehuset

Selv om reparasjonene tok over en uke. Det kan bryte loven.

- Jeg har nå levert inn maskinen min til reparasjon på Eplehuset hele tre ganger. Ikke én eneste gang har de greid å oppdrive lånemaskin til meg, forteller en Eplehuset-kunde, som på grunn av jobben sin ønsker å være anonym, til Dinside.

Loven sier at du skal få låne et tilsvarende produkt når varen din er inne til reparasjon, dersom reparasjonen tar over én uke. Det gjorde den altså i kundens tilfelle, uten at Eplehuset kunne tilby kunden et alternativ.

Og han er ikke alene.

En annen Eplehuset-kunde som har tatt kontakt skulle reparere sin iPhone, men heller ikke han fikk låne noe av butikken.

«Med den servicemengden som har vært den siste tiden så har ikke det vært mulig» skrev Eplehuset til kunden, og viste til en «ekstrem økning» av innleverte iPhone-er den siste tiden.

Det er nå tre år siden vi skrev om akkurat det samme problemet hos Humac, som Eplehuset i mellomtiden har tatt over.

LES OGSÅ: Selv om fuktindikatoren har gitt utslag, kan ikke butikken automatisk avslå reklamasjonen din!

UTEN BATTERI: En av kundene vi har snakket med fikk denne meldingen, etter mye mas, med tilbud om en låne-Mac uten batteri. Det var ikke aktuelt. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE / PRIVAT Vis mer


Flom av iPhone-klager

Forbrukerkjøpsloven sier at selgeren skal låne deg en tilsvarende vare om reparasjonen antas å ta, eller har tatt, over én uke. Dette fordi du ikke skal lide fordi butikken har gitt deg en mangelfull vare.

- Hvorfor gir dere ikke kundene deres produkter de kan låne?

- Vår generelle policy er at alle avdelinger skal ha utlånsprodukter. Vårt utgangspunkt er selvfølgelig å holde oss til det som er lovpålagt, svarer kommunikasjonssjef Hallvard Opheim i Eplehuset.

Men flommen av henvendelser etter Apples batteribytteprogram for iPhone, har visstnok gjort dette vanskelig.

Han vil ikke gi ut tall, men i e-poster Dinside har fått tilgang til, sier Eplehusets ansatte at det har dreid seg om 650 iPhone-er hver uke. Det skrives videre: «Noe som tilsier 1.300 lånetelefoner ved en servicetid på to uker».

LES OGSÅ: Slik kranglet Anita seg til ny Mac – selv fem år etter kjøp

Mener loven fritar dem

- Å alltid gi et låneprodukt blir for dyrt, det sier seg selv. Vi kan ikke ta høyde for alle situasjoner. Pågangen varierer, og det er klart det blir urealistisk å sitte med hundrevis av produkter med kostnader på flere millioner kroner, sier Opheim.

- Når det er ekstremt mye pågang, vil vi kunne glippe på noen. Sånn vil det alltid være, og vi kan ikke engang prøve å gjøre noe med det. De situasjonene er det umulig å ta høyde for.

«ETTERSTREBER»: Fra en av e-postene en av våre kunder fikk tilsendt fra Eplehuset. De etterstreber å ha lånegjenstander, sier butikken, men klarer det ikke alltid. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE / PRIVAT Vis mer


Eplehuset peker på at loven åpner for at lånegjenstander kan nektes om det blir en urimelig kostnad for butikken. Problemet skal uansett være lite, ifølge kommunikasjonssjefen, da reparasjonene i all hovedsak skal ta under en uke.

Når det gjelder låne-Mac-er, kjenner ikke Opheim til at dette har vært et problem. Kunden vi har snakket med handlet fra Humac, som Eplehuset nå har tatt over, og Opheim sier han vil ta dette opp med dem.

Mener loven ikke fritar

At loven fritar Eplehuset ansvaret for lånegjenstander når pågangen er stor, er ikke Forbrukerrådet like sikre på. Så langt de kjenner til må vurderingen av kostnaden tas for hver enkelt sak.

SKEPTISK: Ann Hege Skogly i Forbrukerrådet tror ikke Eplehuset kan nekte en hel gruppe lånegjenstand. Foto: FORBRUKERRÅDET Vis mer


- Ikke av butikkens totale kostnad, dersom de for eksempel har solgt mange varer med fabrikasjonsfeil, sier kommunikasjonsrådgiver Ann Hege Skogly i Forbrukerrådet til Dinside.

- Hva kan kunder som ikke får lånegjenstand gjøre?

- Da må butikken korte ned på reparasjonstiden. Går det urimelig lang tid, kan det være aktuelt å heve kjøpet, altså at du får tilbake pengene. Men det skal mye til, svarer Skogly.

Eplehuset sier de forsøker å gjøre reparasjoner ekstra raskt når de ikke gir lånegjenstand.

LES OGSÅ: Reparerer du Apple-produkter uautorisert, kan du få trøbbel i ettertid

Kan få erstatning

Lider du et økonomisk tap som følge av at du ikke får låne noe, kan du også få erstatning.

Dinside har tidligere skrevet om en nettbutikk-kunde som fikk erstattet det økte matbudsjettet som fulgte av å være uten kjøleskap i to uker. Skogly kjenner dessuten til saker hvor folk har fått dekket leiebil.


- Når du leverer inn varen din, kan det være lurt å be om en lånegjenstand skriftlig, og føye til at du vil heve kjøpet dersom det går for lang tid, tipser Skogly i Forbrukerrådet.

De har det siste året fått 144 henvendelser om Eplehuset, og 27 om Humac. Vi har fått tilgang på sammendrag av de fleste av dem, og tre dreide seg direkte om lånegjenstander.

LES OGSÅ: Se hvordan Apple tvinger nordmenn til taushet gjennom strenge kontrakter