Å opprette ungdomskonto til sønnen sin i Nordea viste seg å være såpass vanskelig, at Einar Ryvarden ga opp. Foto: Berit B. Njarga
Å opprette ungdomskonto til sønnen sin i Nordea viste seg å være såpass vanskelig, at Einar Ryvarden ga opp. Foto: Berit B. NjargaVis mer

Fikk ikke åpnet ungdomskonto i Nordea

Mangelfull informasjon på bankens nettsider ga to bomturer til banken.

I dag kan det aller meste gjøres på nett, men skal du åpne konto til en mindreårig kan dette fort bli en utfordring i form av svært mye byråkrati. Og ikke alle banker opplyser tydelig om hva kravene er for å kunne opprette kontoen, på nettsidene sine.

Dette opplevde Einar Ryvarden, som hadde tatt seg fri fra jobben for å kunne opprette en ungdomskonto til sin sønn på 13 år i Nordea. (Ryvarden er IT-sjef i Aller Internett, som DinSide er en del av.)

Etter to besøk i banken hadde sønnen hans fortsatt ikke fått åpnet konto. Da var tålmodigheten slutt.

– I Nordea er det nesten umulig å opprette en ungdomskonto, og det virker som om de ikke vil ha unge kunder. Andre gangen vi kom, gav jeg opp, sier han til DinSide, og syns det får være måte på til byråkrati for en konto det skal stå noen tusenlapper på.

Mangelfull informasjon

Før Ryvarden dro til banken, hadde han lest på Nordeas nettsider hva de trengte å ta med av papirer for å opprette Brukskonto Ung til sønnen, deriblant både pass og fødselsattest for den mindreårige. I tillegg er kravet at hvis kun den ene foresatte er med, må det tas med skriftlig fullmakt fra den andre.

Vel fremme i bankfilialen fikk de beskjed om at fullmakten, som var skrevet på et vanlig ark, ikke var god nok, siden fullmakter skal skrives på riktig skjema.

– På nettsidene deres står det bare at skjemaet er et forslag til skriftlig fullmakt - ikke at det er et krav, påpeker Ryvarden.

Dermed bar det hjem for riktig versjon av fullmakten, men heller ikke dette var bra nok for Nordea andre gangen de besøkte banken.

– Da kom det også frem at begge foreldrene må være registrert i banken, noe som bare kan skje gjennom personlig oppmøte i banken mellom 08:00 og 15:00. Heller ikke dette står det noe om i informasjonen de har lagt ut, påpeker Ryvarden.

Det hele førte til at de gav opp hele Nordea, og endte opp i DNB for å åpne ungdomskonto der.

– Der var de langt smidigere og gav oss et skjema som min kone kan fylle ut og sende inn etterhvert, OG konto ble opprettet med en gang, sier Ryvarden.

Les også: Renten går ikke opp - men banken kan likevel sette op boliglånsrenten

– Slik skal det ikke være

Informasjonssjef i Nordea, Thomas Sevang, sier til DinSide at det kan se ut som om Nordeas rutiner for opprettelse av kunde- eller kontoforhold til umyndige har sviktet i dette tilfellet.

– Vi beklager at en av våre kunder har hatt en så dårlig kundeopplevelse hos oss. Slik skal det ikke være, sier Sevang til DinSide.

Det den uheldige kunden reagerer mest på, er at det ikke ble godt nok informert om alt man må ha med i banken, og ikke minst at det kreves såpass mye papirer, id-kort og liknende fremdeles i dag, når det meste blir gjort elektronisk.

Thomas Sevang presiserer at de som bank er pålagt å forholde seg til en ganske komplisert lovgivning i forhold til å åpne konto for umyndige. Han mener Nordea har gode innarbeidede rutiner for håndteringen av opprettelse av kunde-/kontoforhold for umyndige.

– Vi har tilrettelagt for at begge foresatte ikke nødvendigvis må møte opp. Dette gjennom bruk av fullmakten som ligger tilgjengelig for utskrift på nordea.no. I tillegg har vi forenklet dokumentasjonen i forhold til vergenes disponering av umyndiges konto, sier Sevang, men ser at informasjonen ut til kundene ikke er god nok.

– Denne saken viser at vi må arbeide med at tekst og plassering av informasjon om dette på våre nettsider må bli bedre, innrømmer Sevang.

Les også: Derfor bør du ikke bruke kredittkortet i minibanken