Fiken er rik på mineraler

Barn bør spise fiken fordi den er rik på jern og kalsium, mens eldre kan bruke den for å forebygge benskjørhet, skriver Bernt Rognlien.

Fiken er en av våre eldste kulturplanter. Alle kjenner Bibelens fortelling om hvordan Adam og Eva måtte skjule sin nakenhet med et fikenblad i Edens hage. Den ovale eller pæreformede frukten kan nytes både frisk og tørket. Den er ikke veldig saftig, den har heller ikke sterk smak, men den er full av sødme og en rund harmoni som bringer tankene til middelhavets sol og varme. Den er veldig rik på jern og kalsium og gode tilskudd av begge mineralene for barn og unge i vekst og for eldre for å forebygge beinskjørhet. Fiken som medisin fremmer tarmpassasjen og motvirker forstoppelse. Hos barn med forstoppelse egner det seg ekstra godt fordi det virker mildt uten å irritere tarmen.

Fikentreet kommer opprinnelig fra Lilleasia og ble brakt til middelhavslandene lenge før gresk og romersk storhetstid. Fikentreet var velkjent i det gamle Egypt på faraoenes tid, og frukten var en viktig del av egypternes kosthold. I dag dyrkes fiken i stor stil både i Frankriket, Hellas, Tyrkia og Brasil.

Det finnes tre typer fiken - hvite, svarte og røde - og fargen varierer fra det lyseste grønne til bronseaktig brun og mørk lilla. Hele frukten er spiselig, fra det myke tynne skallet til det søte røde eller fiolette fruktkjøttet og de tallrike frøene, som knaser herlig mellom tennene og smaker nøtteaktig. Fargen på skallet endrer ikke smaken. Det høye innholdet av sukker gjør fiken til verdens søteste frukt. Smaken veksler avhengig av hvor den har vokst og hvor moden den er.

Tørket fiken inneholder omtrent 50% sukker og er den søteste frukten vi har, det meste av sukkeret er glukose. Tørket fiken har derfor høy glykemisk indeks(GI) på 62. Til sammenlikning har sukker GI 68. Men tar du hensyn til andre karbohydrater gir fiken en glykemisk belastning(GB) på 26 pr. 100 gram eller 5 fiken. Det er en glykemisk belastning som er den samme som surdeigsbrød. Fersk fiken har betraktlig lavere GI og GB. GB er et begrep som sier noe om den totale blodsukkerresponsen en gitt porsjon av en matvare gir. For eksempel er GI for eple 38, men GB til et passe stort eple er 4.

Fersk fiken inneholder i tillegg til mye sukker, en del fiber, men inneholder svært lite protein og fett. Frukten er en god kilde til flere B-vitaminer(B1,B5 og B6), kalium, kalsium, magnesium og jern. I tillegg er det bra med E-vitamin og K-vitamin. 100 gram fiken inneholder 4 mg jern, dvs 25% av dagsbehovet og har vært mye brukt ved jernmangel anemi - for å øke opptaket av jern fra fiken bør den spises sammen med frukter med mye C-vitamin eller sammen med appelsin juice.

Tørket eller fersk fiken er svært rikt på kalsium, tørket fiken inneholder så mye som 250 mg kalsium pr. 100gram og er en viktig kalsium kilde både for ungdom i vekst og for eldre med risiko for beinskjørhet. 3 tørkede fiken gir over 20% av den kalsium en voksen kvinne trenger daglig. I tillegg er innholdet av K-vitamin høyt noe som også er med å forebygge beinskjørhet. Kalium i fiken virker blodtrykksregulerende og vitamin-B6 senker homocystein i blodet og forebygger dermed hjertesykdom. Homocystein er en risiko faktor for hjertesykdom.

Fiken som medisin er mest brukt som et mildt men sikkert avførende middel. Fiken stimulerer peristaltikken og fremmer tarmpassasjen. Hos barn med forstoppelse egner det seg ekstra godt fordi det virker mildt uten å irritere tarmen. Fiken tas tørkede som de er , men da bør du drikke rikelig med væske ved siden av, eller de kan ligge i vann sammen med for eksempel svisker og spises om kvelden.

Fiken kan brukes fersk og spises som den er, solmoden frukt smaker best. Fersk fiken kan også serveres sammen med nøtter og for eksempel friske bringebær. Tørket fiken produseres av meget moden høstfrukt. De spres utover flettede matter og tørker i solen, de må snus flere ganger før de er helt tørre. Ferdig tørket får den ovale frukten en flat puteform. De beste er myke i konsistensen og selges løst pakket så de beholder pute formen. Dårligere kvalitet selges i blokker eller tredd på en snor. Tørkede fiken spises som julesnacks sammen med dadler og nøtter. De brukes i kompotter, i fruktkaker eller posjert i vin eller portvin. I Midtøsten brukes fiken mye i maten og passer godt til kylling, kalkun og svin. La fiken gjerne trekke i rød eller hvitvin før bruk i mat. Frukten smaker godt sammen med rømme, yoghurt, kesam, hvit geitost eller blåskimmelost i salater. Fiken trukket i vin eller portvin kan også brukes sammen med en god spekeskinke som forrett, eller som dessert sammen med is.

 

Mozon.no, 16.12.2004