Vis mer

Fiber kan halvere brystkreft-risiko

Kvinner i overgangsalderen som spiser mye fiber kan halvere risikoen for brystkreft, viser britisk forskning.

Forskere ved universitetet i Leeds har undersøkt 35 000 kvinner over en sjuårsperiode. De fant ut at kvinnene som spiste 30 gram fiber om dagen, hadde halvert risiko i forhold til de som spiste mindre enn 20 gram, skriver BBC.

Les også: Slik spiser du riktig frokost:

Tydeligst blant yngre
Kvinnene som deltok var mellom 35 og 69 år ved starten av studien. Kostholdet ble undersøkt ved hjelp av et spørreskjema. Ulikt andre studier som har sett på fiberinntak og brystkreft, hadde kvinnene som ble studert i denne studien flere forskjellige dietter, inkludert grupper som var vegetarianere eller ikke spiste rødt kjøtt.

Litt under 16 000 kvinner var i begynnelsen av overgangsalderen da de startet studien, 18 000 var i sen overgangsalder. 257 av de yngre kvinnene i tidlig overgangsalder fikk brystkreft i løpet av studien, som ble delvis sponset av Verdens Kreftforskningsfond.

Dette var i hovedsak kvinner som hadde et høyt inntak av proteiner, og lavere inntak av fiberkost og vitamin C, sammenlignet med kvinner som ikke fikk kreft. Men denne effekten kunne man ikke se i gruppa av kvinner i sen overgangsalder, hvor 350 fikk brystkreft.

Forskerne sier at dette kan være fordi fiber påvirker måten kroppen bearbeider og regulerer hormonet østrogen. Nivået av dette hormonet er høyere hos kvinner i tidlig overgangsalder.

Overvekt
- Vår studie viser ingen beskyttende effekt i den eldre gruppen, men signifikant bevis på en sammenheng i den yngre gruppen, sier professor Janet Cade, som har ledet forskningen.

- Den relevante risikoen kan være tidligere i livet, og kan fortelle hvorfor den beskyttende effekten ikke kunne ses hos de eldste kvinnene. Dessuten har overvektige kvinner i sen overgangsalder økt risiko for å utvikle brystkreft. Og vekta deres kan overkjøre positive effekter fra for eksempel fiber, sier hun.

Hun sier at studien passer inn i generelle kostholdsråd om å sørge for å få nok fiber gjennom frokostblandinger, brød, pasta, frukt og grønnsaker.

Her er tipsene for en sunn og fristende matpakke:

- Vi anbefaler allerede å ha et fiberrikt kosthold for å redusere risikoen for tarmkreft. Denne studien viser at fiber også kan beskytte mot brystkreft hos yngre kvinner, sier Ed Young, informasjonssjef ved Kreftforskning Storbritannia.

Sliter du med å gå ned i vekt? Mer fiber kan være løsningen:

Studien har stått på trykk i International Journal of Epidemiology.