Fetende drinker

Har du planer om å drikke deg ned i vekt? Glem det! Drinker, øl og saft inneholder masse kalorier, her er listen over de drinkene.

Selv om det kan friste aldri så mye med en kald pils, et kjølig glass hvitvin eller en søt drink, så er det nok vann som i aller høyeste grad bør slukke tørsten.

- Den eneste tørsteslukkeren vi behøver er vann, sier ernæringsfysiolog Carina West, til Expressen.

Rådet hennes er å drikke så naturlig som mulig. Kroppen har fysiologisk sett behov for 1,5 liter vann hver dag.

Andre drikker skal vi imidlertid kun drikke for nytelsens skyld.

Visste du at du blir fullere av å blande alkohol med lettbrus?

Vis mer


Godt med øl
- Synes man øl er godt kan man drikke det, men ikke til å dempe tørsten med, sier West og legger til at når det gjelder drikker rettet mot barn bør man være oppmerksom på saft med mye sukker i.

Og visste du at blant de vanligste drinkene finner vi noen av de største kaloribombene? En Long Island Ice Tea smaker godt for ganen, men drikker du to, tilsvarer det halve energibehovet til en voksen person på en hel dag!

- Fett inneholder mest kalorier, og alkohol kommer på andre plass, sier West.

Hun advarer særlig mot søte alkoholholdige drikker. For der er det sukker både i selve alkoholen i tillegg til sukkeret som drinkene søtes med.

Men ikke la deg skremme helt. Forskere mener det er bra å drikke litt.

Så mange kalorier er det i drinken din (kalorier per hundre gram):

Long Island Ice Tea

449

White Russian

395

Gin/Tonic

253

Margarita

240

Vodka cranberry

236

Screwdriver

212

Cosmopolitan

190

Søt hvitvin 13,5 %

99

Halvtørr hvitvin 12,5 %

81,2

Rødvin 12 %

71,9

Cider 1 %

46,6

Sterk øl/eksport øl

46,6

Øl/Pils 3,5 %

37,7

Lettøl 2,3%

28,7

Annen drikke

Rød saft

196,2

Appelsinsaft

196,2

Frossen ananasjuice

186,2

Saft søtet med sorbitol

93,5

Druejuice

61,4

Cola

42,3

Brus med kullsyre

37,4

Sportsdrikke

30,5

Kaffe, espresso

8,9

Kaffe, brygget

2,0

Te

1,2

Cola Light

0,8

Kilde: Lisvmedelsverket

 
Først opprettet: 08.06.2006
Sist redigert: 03.12.2007