Vis mer

Fet av søte drikker

Har du begynt året med en skikkelig slankekur? Husk at også drikkevarer legger seg på sidebeina.

Det nytter ikke å passe seg for sjokolade, potetgull og fløtegratinerte poteter hvis du tømmer i deg cola, juice og saft.

Drikke står nemlig for 17 prosent av voksnes kaloriinntak, mens en femtedel av ungdoms kaloriinntak kommer fra drikke. Det viser ferske beregninger som Sosial- og helsedirektoratet (SHdir) har gjort ut fra norske kostholdsundersøkelser.

Drikker du for mye brus? Her er gjennomsnittstallene:

Ti kilo ekstra
Arnhild Haga Rimestad i SHdir mener vi må passe oss for de flytende kaloribombene.

- En del undersøkelser peker på at inntak av kaloririk drikke kan være årsak til overvekt. Hvis man systematisk drikker en halvliter brus daglig uten å kompensere for det med å spise mindre eller bevege seg mer, kan man legge på seg åtte-ti kilo i løpet av et år, understreker hun.

Derfor må vi være svært bevisst på hva vi drikker, mener Rimestad. Men mange av oss teller nok bare kaloriene som kommer fra mat, og tenker lite på det vi har på flaska eller i koppen.

Noe av årsaken kan være at selv om brus og søte leskedrikker gir mye energi, gir de ikke den samme metthetsfølelsen som fast føde.

Drikker du sportsdrikker uten å trene? Da kommer du til å gå opp i vekt:

- Drikk vann
I Norge er omsetningen av brus og mineralvann mer enn tidoblet siden 1950-tallet. De siste årene har imidlertid forbruket gått kraftig ned igjen, og i 2004 drakk hver innbygger i gjennomsnitt 79 liter brus, ifølge tall fra SHdir.

- Vi vet at mange har et høyt brusinntak, og mange barn drikker også mye saft. De fleste leskedrikkene gir bare energi og ingen næringsstoffer, så den beste tørstedrikken er vann, understreker Rimestad.

Svenske forskere har også kommet fram til at brus og saft øker risikoen for kreft: