Ferdskriver i bil avslører deg

BIL: Ferdskrivere i bilene skal gi informasjon for å gjøre bilene tryggere. Men hva hvis politi og forsikringsselskapene får kloa i de registrerte opplysningene?

Ved enhver flyulykke er hovedmålet for flyhavarikommisjonen å lokalisere ferdskriveren.

Grunnen er at den sorte boksen forhåpentligvis kan gi svar på hvorfor flyet styrtet. Var det en motorsvikt, en menneskelig feil eller en kombinasjon?

Men flyindustrien er ikke alene. Ifølge Datatilsynet har bilfabrikantene Saab og Volvo begynt med en slags ferdskriver i sine nye bilmodeller.

Fordeler og ulemper

Blant opplysningene som blir registrert er farten til bilen, gasspedaltrykket, bremsing, turtall, rattutslag, hvilke lys som er på, om bilbeltene er festet, om dørene er låste, og hvilken stilling setet står i.

Si din mening:

Bør vi ha ferdskrivere i alle biler? (Avsluttet)
Nei - vi blir overvåket nok som det er(46%) 219
Ja - Så lenge informasjonen bare går til bilfabrikantene(36%) 173
Ja - fint om det stopper råkjøringen også(14%) 66
Bryr meg ikke(5%) 22
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Kollisjonstidspunktet blir også registert. Målet er å bruke informasjonen til å gjøre bilene tryggere.

Det er selvsagt et aktverdig formål.

En kan imidlertid tenke seg at også flere vil være interessert i disse opplysningene. For både politi og forsikringsselskaper bør være interessert.

For hvor fort kjørte du egentlig du uhellet skjedde? Skal vi gi deg fartsbot, eller har vi grunnlag for å redusere forsikringsutbetalingen på grunn av uaktsomhet?

Er det lov?

Ifølge Datatilsynet vurderer nå den svenske Datainspeksjonen om Saab har brutt loven. Grunnen er at de ikke har informert bileierne om at slike opplysninger blir registrert.

Etter en kollisjon vil Saab be bileieren om tillatelse til å hente ut opplysingene. Bileieren blir imidlertid ikke informert på forhånd om hvilke data som blir registrert. Alt eierne vet er at "visse data" blir registrert ved kollisjon.

Volvo har også en registreringsenhet i bilene sine, men her er det bare kollisjonskraften som blir registrert. Her blir ikke bileieren informert i det hele tatt.

Du må informeres på forhånd

Datainspektionen mener derfor at begge bilfabrikantene bryter den svenske personopplysingsloven.

Det er fremdeles uklart om det er nødvendig å innhente samtykke fra bileierne dersom fabrikantens behov for å utvikle sikrere biler vurderes som mer tungtveiende enn eiernes personverninteresser.

Avgjørelsen i Sverige vil høyst sannsynlig også påvirke hvordan reglene vil bli håndhevet i Norge. DinSide vil holde deg oppdatert om sakens utvikling.