Vis mer

Fem sunne nyttårsløfter

Er du klar for å gjennomføre nyttårsforsettene dine dette året? Se hvilke helsegevinster du kan oppnå i 2008.

Nyttårsløftene er et populært tema på nyttårsaften. Og noen dager og uker senere har de fleste av dem gått rett i vasken.
Men det er ingen grunn til å fortvile. Her er noen gode nyttårsforsetter du kan kalle dine egne - og tipsene for hvordan du skal klare dem:

1) Jeg skal trene og bli sprek
Trening gir overskudd. Men i begynnelsen er det ofte vanskelig å komme inn i gode treningsvaner.

Les også: Treningen som brenner fett

Her er tre tips:

- Ha et mål. Det første du skal gjøre er å sette opp en målsetning. Målet med treningen bør være spesifikt, målbart, tidsbestemt, inspirerende og litt ambisiøst.

- Skriv treningsdagbok. En treningsdagbok gjør det lettere å følge fremgangen og holde motivasjonen oppe. På den første siden skal du skrive ned målsetningen med treningen.

- Variert trening. Unngå skulking ved å prøve noen nye ting. For eksempel en annen aktivitet i treningsstudioet, en skitur om været er fint, eller styrketrening i sal med musikk i stedet for de vanlige vektene.

Resultatet er økt energinivå, bedre selvfølelse og selvtillit samt reduserte sjanser for å få livsrelaterte sykdommer og generelt bedre livskvalitet.

2. Jeg skal spise mer fisk

Erstatter du to kjøttmåltider med fisk reduserer du ikke bare fettinntaket i kosten din, du skaper også en bedre balanse i kroppen.

Les også: Fisk mot astma

- Anbefalingene er to minst to fiskemåltider i uken, men gjerne flere. Fisk inneholder store mengder omega-3 som er svært gunstig for å forebygge hjerte- og karsykdommer, sier informasjonsdirektør Christian Cramer i Eksportutvalget for fisk til DinSide Helse.

Han forteller at det er spesielt viktig at barn og unge får i seg fisk. - Omega-3 er med på å utvikle hjernen hos barn og gir viktige næringsstoffer for hele kroppen, sier Cramer. Han får støtte fra ernæringsfysiolog Hanna Hånes.

- Alle omega-3-fettsyrer påvirker immunforsvaret på en gunstig måte. De kan dempe tendensen til betennelsessykdommer, som for eksempel revmatisme og eksem. Dette er betennelsessykdommer som ikke skyldes infeksjoner, men overreaksjoner i immunforsvaret, forklarer Hånes.

Les også: Fisk som medisin

3) Jeg skal spise sunnere
Mat med mye fiber tar litt tid å fordøye og fyller godt opp uten å gjøre deg fet. Frukt og grønnsaker er også bra for deg. Så derfor bør du spise mer av slike saker og mindre fett og søtsaker.

Les også: Slik spiser du sunnere

- Grovt brød, knekkebrød med mye fiber og frokostblandinger med hele korn er gode eksempler. Poteter med skall er gode på høsten og ris-typer som ikke klebrer etter koking, samt brun ris er også bra. Og selvfølgelig grønnsaker og frukt som inneholder mye fiber og mange andre sunne saker, sier ernæringsfysiolog Hanna Hånes til DinSide Helse.

Her er fire gode råd:
- Spis frokost. Om du ikke er sulten rett etter dusjen skal du smøre en liten matpakke som du spiser når du kommer fram til jobben.
- Spis minst hver femte time, og gjerne oftere. Flere mindre måltider hver dag holder forbrenningen i gang og demper søthungeren.
- Kjøp frukt hver gang du er i butikken. Fem forskjellige typer frukt og grønnsaker hver dag er rådet.
- Kutt ut brus og juice med tilsatt sukker.

4) Jeg skal stumpe røyken
Mange tusen nordmenn tar sin siste sigarett hver nyttårsaften. Og holder ut i nesten en hel dag før de sprekker. Røykeslutt er vanskelig på akkurat samme måte som slanking. Gode resultater kan komme lett i begynnelsen, men når motivasjonen forsvinner blir det vanskelig å opprettholde nyttårsløftet.

Les også: 15 grunner til å stumpe røyken

- Den beste måten å lykkes på er å planlegge godt på forhånd. All erfaring viser at vellykket røykeslutt henger sammen med god planlegging og oppfølging underveis, sier Hege Wang, fungerende avdelingsdirektør ved avdeling for tobakk i Sosial- og helsedirektoratet.

Hun ønsker at så mange som mulig klarer å stumpe røyken i det nye året, da dette er en av de viktigste avgjørelsene for bedre helse. Men da er riktig fremgangsmåte viktig om du ikke vil falle tilbake til sigarettene etter noen dager eller uker.

- Nyttårsaften er ikke nødvendigvis den beste dagen, men januar er en god måned, fordi mange har energi og ser nye muligheter, mener Wang.

Her er noen tips for en vellykket røykeslutt:

- Nikotinplaster og andre preparater kan øke mulighetene for å lykkes. Å bruke legen sin kan være en støtte.

- Velger du å gå på et kurs for røykeavvenning har du enda bedre muligheter til å bli en lykkelig ikke-røyker.

- Ring Røyketelefonen på 800 400 85. De kan gi deg verdifull støtte når nikotinsuget herjer i kroppen. - Røyketelefonen har utvidet åpningstid de tre første ukene i januar.

5) Bedre fett-vett
Prøver du å leve et sunt liv uten for mye helsefarlig fett? Her er tipsene du trenger:

- Mindre mettet fett
Et sunt kosthold betyr at det mettede fettet utgjør mindre enn syv prosent av den totale energimengden du spiser. Mettet fett finner du mest av i matvarer som kjøtt, meieriprodukter, kokosolje og palmeolje.

- Mer sunt fett
Mettet fett bør erstattes med matvarer som inneholder sunne og flerumettede fettsyrer. Det finner du mye av i fet fisk som ørret og laks, eller olivenolje. Med riktig bruk av oljer til matlaging kan du få både sunnere og mer velsmakende måltider.