<b>UBRUKELIG: </B>Før to år var gått hadde mobilen til Siv Snipsøyr så dårlig batteritid at den ble ubrukelig. Komplett ville likevel ikke ordne opp. (Mobilen på bildet er en annen) Foto: PRIVAT / OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
UBRUKELIG: Før to år var gått hadde mobilen til Siv Snipsøyr så dårlig batteritid at den ble ubrukelig. Komplett ville likevel ikke ordne opp. (Mobilen på bildet er en annen) Foto: PRIVAT / OLE PETTER BAUGERØD STOKKEVis mer

Fem minutter batteri? Ikke ødelagt! mener Komplett

Nekta å reparere telefonen til Siv, fordi den levde i over fem minutter.

- Jeg forventer absolutt mer når jeg betaler så mye for en telefon, forteller Siv Snipsøyr til Dinside.

For to år siden kjøpte hun en iPhone 5 fra Komplett. Og som så mange andre har opplevd før henne, ble batteriet bare dårligere og dårligere. I høst holdt mobilen bare ut et par timer før den skrudde seg av, og Snipsøyr fikk nok.

Hun reklamerte derfor til Komplett, og fikk et overraskende svar.

LES OGSÅ: Apple innrømmer batteriproblemer på iPhone 5 – men deres program for batteribytte kan bryte norsk lov

Grense på fem prosent

«Nå er det sånn at for at det skal regnes som en mangel på batterilevetiden på en mobiltelefon, så må det være mindre enn fem prosent batterikapasitet igjen» skrev butikken.

Får du overhodet brukt mobilen før den må lades igjen, er den nemlig ikke ødelagt, i Kompletts øyne. Selv om den for deg vil være helt ubrukelig som mobiltelefon.

- Jeg synes det er urovekkende, sier Snipsøyr.

LES OGSÅ: Slik gikk det da sørlendingen skulle fikse skjermen hos et gateverksted

STÅR PÅ SITT: Kommunikasjonsdirektør Ingebjørg Tollnes i Komplett mener de kan avvise batterier med bittelitt levetid. Foto: KOMPLETT Vis mer


Bekrefter batteripraksis

- Mener dere virkelig dette?

- Batteriet må være helt dødt for at reklamasjonen skal gjelde, bekrefter kommunikasjonsdirektør Ingebjørg Tollnes i Komplett, og fortsetter:

- Batterier ansees som forbruksvare og slites ut over tid. Er det for eksempel fem minutter eller mer varighet igjen på batteriet, så fungerer fortsatt batteriet som et batteri. Batteriet er da kun utslitt på grunn av alder og bruk, og reklamasjonen vil da ikke gjelde.

LES OGSÅ: Fullt mulig å reklamere selv om butikken skylder på en slitedel

Mener Komplett tar feil

Tollnes har rett i at batterier anses som en forbruksvare, altså en slitedel. Det har Forbrukertvistutvalget bestemt gjennom flere vedtak. Spørsmålet er hvor dårlig batteriet må være før det anses som ødelagt, eller at «varen har en mangel», som juristene sier.

- Å for eksempel si at man bare skal kunne bruke mobiltelefonen i fem minutter før du må lade, er ikke i overensstemmelse med det du kan forvente av en mobiltelefon. Er ikke dette opplyst på forhånd, vil det kunne være en mangel, sier direktør Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet til Dinside.

Hva er din erfaring med mobilbatterier? (Avsluttet)
De blir for dårlige, for fort!(48%) 10117
Litt dårligere blir de etterhvert, men går greit(35%) 7340
Merker ikke stort til problemet(17%) 3678
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Det handler om hva man forventer av et produkt. Og som Flønes sier, forenter man ikke at en mobiltelefon må «være festet til veggen med en ledning». Hun mener derfor at noen få minutters levetid på en mobiltelefon ikke er nok til å avvise en reklamasjon, slik Komplett gjør.

LES OGSÅ: Har du et gammelt, billig og ødelagt vaffeljern liggende? Du kan klage i fem år!

Hvor lang reklamasjonsfrist?

Da batterier er en forbruksvare, kan du ikke klage på dårlig batteritid i hele mobilens fem år lange reklamasjonsrett. Forbrukertvistutvalget har nemlig bestemt at forventet levetid på et batteri er 2,5 til 3 år.

- Da dette ikke er vesentlig lengre enn to år, er det to års reklamasjon på batterier, mener Tollnes i Komplett.

Igjen er Forbrukerrådet uenig i Kompletts tolkning av lovverket.

- Du har fem års reklamasjonsrett på hele mobiltelefonen, hvor batteriet er en del, men du vil ikke komme noen vei med å klage på batteridelen hvis den er over tre år gammelt, sier Flønes til Dinside.

LES OGSÅ: Derfor skal batteriene dine vare i opptil tre år

OPPFORDRER TIL KLAGING: Direktør Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet påpeker at du skal få det du har grunn til å fovente. Foto: FORBRUKERRÅDET Vis mer


Ordnet seg til slutt

- Det er ikke nødvendigvis en mangel om batteriet ikke fungerer optimalt. Det avhenger om hvor gammelt det er, eller hvordan det er blitt behandlet. Men hvis batteriet går fortere i stykker enn hva du kan regne med, og du har oppfylt anvisningene i instruksjonsboka, kan du klage til selger, oppsummerer Flønes i Forbrukerrådet.

Saken til Snipsøyr har uansett ordnet seg. Hun ødela senere skjermen sin, og har etter litt om og men fått tilbud om en ny telefon mot en grei pris. Men hun synes uansett at Kompletts holdning til batterier er uholdbar.

- Det er klart at med et så dårlig batteri fungerer ikke lenger telefonen som den skal, mener Snipsøyr.

- Komplett kan ikke mene at folk skal være helt avhengige av konstant å være i nærheten av en stikkontakt for å lade telefonen hvert femte minutt.

LES OGSÅ: Slik går mobilene våre i stykker – se lista