Mangel på søvn fører til økt produksjon av hormonet ghrelin, som er kjent for å stimulere appetitten. Foto: Colourbox
Mangel på søvn fører til økt produksjon av hormonet ghrelin, som er kjent for å stimulere appetitten. Foto: ColourboxVis mer

Feit av forstyrret søvn

Er det kanskje derfor noen sliter med overvekt?

Nå er forskerne ute med nok en forklaring på hvorfor noen kan slite med overvekt.

Vi vet fra før av at for lite søvn kan øke risikoen for at man legger på seg. Eksperter mener at søvnmangel setter fart på appetitten gjennom hormonforandringer. Mangel på søvn fører til økt produksjon av hormonet ghrelin, som er kjent for å stimulere appetitten, og lavere produksjon av hormonet leptin, som forteller kroppen av den er mett.

Les også: Lite søvn gjør barn feite

Nå viser en ny studie at det er ikke bare for lite søvn som kan være uheldig for vekten: De som over en lengre periode får søvnen forstyrret eller avbrutt regelmessig i løpet av natten, har økt risiko for å bli overvektige, melder Dagens Medisin.

Nederst i artikkelen får du 15 gode råd for bedre søvn

Les også: Sov deg slank

Skadelig for helsen

– Tidligere forskning har vist at søvnlengde er relevant for fedme. Mindre enn seks timer søvn øker risikoen for å bli fet. Nå viser vi at avbrutt søvn også er skadelig for helsen, sier studieleder Maria Nordin ved Umeå Universitet i Sverige.

Sammen med en forsker fra University of California har hun undersøkt forholdet mellom søvnforstyrrelser og overvekt. I studien har bortimot 7.000 personer svart på spørsmål om hvor ofte de opplevde problemer med å sovne, eller om de sov uavbrutt gjennom hele natten. Deretter sammenliknet forskerne svarene med personenes kroppsmasseindeks.

Tungt å stå opp? Slik får du mer energi

BMI over 30

Resultatene viser at de som hadde et forstyrret søvnmønster over lengre tid, hadde økt risiko for å bli fete, med en BMI over 30. Ikke bare det, forskerne oppdaget også at avbrutt søvn kan øke risikoen for å forbli fet, ifølge det svenske arbeidsmiljøtidsskriftet Du&jobbet.

Siden personer som får for lite søvn får økt appetitt, kan årsaken være noe så enkelt som at de rett og slett spiser mer. Mer våkentid gir mer spisetid, ifølge Ursin.

Studien er publisert i tidsskriftet Scandinavian Journal of Public Health.

Forskning viser at personer som sover mindre enn seks timer hver natt har økt risiko for hjertesykdommer.

Slik sover du bedre
  
1) Prioritér søvnen!Gi deg selv lov til å legge deg! Gjør søvnen til en prioritert oppgave på listen over ting som skal gjøres. Ikke tenk på at det er masse du skulle ha gjort!
2) Legg fra deg det vanskeligeSlapp av i god tid før du går til sengs. Prøv å unngå å skulle hanskes med vanskelige problemer eller bekymringer rett før leggetid, ta tak i det tidligere på dagen.
3) Innarbeid faste kveldsritualerDersom du venner deg til å gjøre de samme tingene rett før du legger deg, får kroppen og hjernen din signaler om at det nærmer seg sovetid.
4) Lev regelmessigDin biologiske klokke fungerer best når du legger deg og står opp til omtrent samme tid, også i helgene!
5) Unngå små høneblunderBegrens søvnen til én - maksimalt to - perioder i døgnet.
6) Mosjonér litt hver dagRegelmessig mosjon hjelper deg med å kvitte deg med anspenthet og stress, og gir en behagelig ro etterpå. Men ikke mosjonér for tett opptil leggetiden.
7) Ha avslappende omgivelserSkap et beroligende sted å sove: Sørg for et mørkt, kjølig og rolig soverom.
8) Ligg godt!Har du søvnproblemer, kan det lønne seg å investere i en komfortabel madrass som gir bra støtte.
9) Ikke legg deg stappmettSpis litt, men ikke for mye kveldsmat.
10) Unngå stimulanterUnngå kaffe, te og cola de siste fire timene før sengetid. Begrens røyking om kvelden, nikotin gjør det vanskeligere å få sove.
11) Ikke bruk alkohol som sovemiddelAlkohol er et dårlig sovemiddel. Selv om en drink gjør det lettere å sovne inn om kvelden, gjør alkoholen søvnkvaliteten dårligere. Du vil også lettere våkne tidligere.
12) La soverommet være reservert for søvn og sexSex kan imidlertid både fremme og hemme søvntrangen. Menn sover som regel godt etter sex, mens kvinnene ofte kan kvikne til. Ikke bruk soverommet som hobbyrom, kontor eller tv-stue.
13) Unngå regelmessig bruk av sovemidlerSovepiller fører ikke til en normal søvn, det er fort gjort å bli avhengig av dem slik at du stadig trenger høyere dose.
14) Prøv å lese i en virkelig kjedelig bokSlukk lyset når du merker at øyelokkene blir tunge. Hvis du ikke har sovnet i løpet av en halv time skal du stå opp igjen istedenfor å ligge og vri deg.
15) Sky snorkerenDersom partneren snorker, er det bedre å sove hver for seg enn å lide av kronisk søvnmangel!
Kilde: Lommelegen.no

Her er 15 råd for bedre søvn: