Stemmer ikke hylleprisen overens med kassalappen, blir kundene sure.  Foto: Per Ervland
Stemmer ikke hylleprisen overens med kassalappen, blir kundene sure. Foto: Per ErvlandVis mer

Feilprising skremmer kundene

– Det er butikker som har så dårlige prisrutiner, at enkelte kunder ikke kommer tilbake, sier dagligvareeksperten Tom Aulie.

Har du noen gang opplevd at prislappen på en vare ikke alltid stemmer overens med prisen du må betale i kassen? Da er du ikke alene. Undersøkelser utført av både DinSide og Forbrukerombudet viser at feilprising utbredt, kanskje spesielt i dagligvarebransjen.

Flere butikksjefer og kjedekontorer har innrømmet for DinSide at prisene på enkelte varer endrer seg så fort, at mange av prislappene du finner i butikken, ikke stemmer overens med det varen koster.

Mister kundene sine

– Tydelig prising er så utrolig viktig i forhold til å selge varer. Feilprising irriterer veldig mange kunder, sier markedsrådgiver Tom Aulie i Spirit-gruppen. Han har spesialisert seg på shoppingadferd, og har i flere år hjulpet både butikker og produsenter til å selge mer.

Aulie forteller at flere butikker har fått svi, fordi de ikke er flinke nok til å merke pris.

– Det er butikker som har så dårlige prisrutiner, at enkelte kunder ikke kommer tilbake, sier Aulie.

Mener de er svært opptatte av prismerking

Butikkene selv sier de er klare over hvor viktig det er at kundene får riktige priser når de handler.

– Prismerking er utrolig viktig for oss, fordi kundene vil vite hva de betaler for varen, sier driftsdirektør Arve Husby i Rema 1000.

Han mener det har mye å si at hele bransjen retter søkelyset mot prismerking.

– Det er også viktig at handelen totalt sett er opptatt av å prismerke riktig, slik at kundene aldri opplever å betale mer for varen i kassa enn på merkingen, sier Husby til DinSide.

Les også: Butikkenes aller beste triks

Rimi har innført fargekoder

Rema 1000 er ikke alene om å si at de satser på riktig prismerking. Flere andre butikker forteller det samme.

Konkurrenten Rimi sier de har satset ekstra mye på å gjøre prismerkingen mer forståelig for kundene.

– Det som vi gjør som er unikt med prisfremstillingen, er bruken av fargekoder, der annonserte varer er tydelig merket med rødt, mens nyheter er tydelig merket med blått. Det gjør det enkelt for kunden å finne frem til nye og annonserte produkter, sier kommunikasjonsrådgiver Bjørnar Mickelson i Rimi.