<B>RISIKABELT: </B>Å kjøpe varer fra utlandet har alltid vært problematisk i Norge, men med den nye 350-kronersgrensa har vi fått et helt nytt problem: Estimerte fraktverdier.  Foto: ALL OVER PRESS
RISIKABELT: Å kjøpe varer fra utlandet har alltid vært problematisk i Norge, men med den nye 350-kronersgrensa har vi fått et helt nytt problem: Estimerte fraktverdier. Foto: ALL OVER PRESSVis mer

Fått overraskende krav om moms og gebyrer?

Da kan du be nettbutikken betale, mener ekspertene.

Dinside fortalte nylig at nordmenn som handler fra utlandet får kostbare overraskelser i ettertid, som resultat av den nye 350-kronersgrensa.

For selv om kjøpet ditt er på under 350 kroner inkludert frakt, kan du få krav om både moms og gebyrer. Grunnen er at fraktselskaper som DHL legger til en estimert fraktverdi, dersom frakten ikke er godt nok spesifisert på pakka, og dette estimatet er ofte langt høyere enn hva kundene faktisk betalte.

Etter artikkelen har vi mottatt uvanlig mange henvendelser fra andre i nøyaktig samme situasjon; over 50 lesere på e-post og et utall andre i kommentarer under artikkelen.

Problemet er høyst reelt, og spørsmålet er: Må de faktisk betale dette helt selv?

BAKGRUNNEN: DHL anslår fraktpriser så pakken havner over 350-kronersgrensa – ikke et problem tidligere


«Ikke ditt ansvar»

- DHL-eksempelet er godt. Vi vet dette skjer, og man kan spørre seg om det er greit, sier direktør Ragnar Wiik i Forbruker Europa til Dinside.

Forbruker Europa er en underorganisasjon av Forbrukerrådet, og det norske kontoret i et nettverk som skal gjøre det tryggere å handle mellom EØS-landene.

Både DHL og Tollvesenet har sagt til Dinside at det er forbrukerens ansvar at pakkene er merket riktig, så man unngår unødvendige utgifter.

Men både Forbruker Europa og Forbrukerrådet synes dette er urimelig stort ansvar å legge på deg, da pakken bokstavelig talt er ute av dine hender inntil etter den er fortollet. De kan ikke vise til rettspraksis eller enkle løsninger riktig ennå, men har likevel noen tanker om hva forbrukerne kan gjøre.

LES OGSÅ: - Det er ikke momsen vi vil ha kål på, men gebyrene!

KNALLHARD: Seniorrådgiver Anne Sofie Faye-Lund i Forbrukerrådet mener butikken må oppgi alt du skal betale. Når så ikke skjer, mener hun du kan kreve beløpet refundert av dem. Foto: CF-WESENBERG/FORBRUKERRÅDET Vis mer


Krev penger av butikken

- Jeg mener saken bør tas med butikken, sier seniorrådgiver Anne Sofie Faye-Lund i Forbrukerrådet til Dinside.

Den nye angrerettloven krever nå at du skal få oppgitt alt du blir belastet for utover kjøpssummen, i klartekst, før du fullfører handelen. Dette gjelder alle nettbutikker i EØS-området. Hvor nøyaktig butikken må være er ikke klart ennå, men Faye-Lund mener du i det minste skal få et klart bilde av hva sluttsummen blir, og advarsler om eventuelle usikkerheter.

Dette kravet rimer ikke med kunder som får doblet prisen i ettertid, på grunn av gebyrer og moms. Og angrerett-eksperten Faye-Lund mener derfor du kan kreve at butikken legger ut for gebyrene, om den ligger innenfor EØS.

- Butikkene må bake moms og gebyrer inn i prisen på forhånd. Opplyser ikke butikken om dette, trenger heller ikke forbrukeren betale, mener hun.

- Den nye angrerettloven flytter risikoen over til butikken, nikker Wiik i Forbruker Europa.

LES MER: Dette er nytt i den ferske, internasjonale angrerettloven

GJØR (NESTEN) OPP: Tollvesenet skriver i dette brevet til en leser at det er summen kunden betaler som gjelder, ikke hva DHL antar med tanke på fraktpris. Dog blir summen under 100 kroner, som gjør at Tollvesenet likevel ikke refunderer momsen. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


Krev penger av Tollvesenet

Som Tollvesenet har fortalt oss tidligere, betaler de tilbake moms om du kan dokumentere at momskravet ikke var riktig.

Vi har sett brev hvor dokumentasjon på hvor mye kunden faktisk betalte for varen, ikke hva DHL antok han betalte, holder. Dette kan for eksempel være kvitteringen fra butikken.

KJENNER PROBLEMET: Direktør Ragnar Wiik i Forbruker Europa jobber for enkel og sikker handel mellom landegrensene i EØS. Slik er det dessverre ikke alltid i dag. Foto: FORBRUKER EUROPA Vis mer


Men Tollvesenet nekter å refundere beløp under 100 kroner, i tråd med skattebetalingsforskriften.

LES OGSÅ: Dette mener Tollvesenet om den nye 350-kronersgrensa

Krev penger av speditøren

Dessverre er ikke momsen den største utgiften. Gebyrene for å betale momsen ofte er langt høyere enn momsen selv, og kommer ikke fra Tollvesenet, men speditører som DHL.

– Men speditøren må ta betalt for den jobben de gjør ut fra hvordan regelverket er satt opp, og man kan derfor ikke søke refusjon for gebyret selv om man kan få innvilget refusjon for avgifter, har kommunikasjonssjef Therese Wilhelmsen Sund i DHL sagt til Dinside, som altså ikke vil refundere noe som helst.

Samtidig har Dinside fått kopi av korrespondanse fra en leser som fikk refundert gebyrer på 165 kroner fra DHL. Han truet med Forliksrådet, og sendte all korrespondanse med kopi til DHLs norske direktør Terje Aarbog. Faye-Lund i Forbrukerrådet mener uansett kundene bør be speditøren om deres rettslige grunnlag for å kreve gebyrene.

- Om alle begynner å stille slike spørsmål, må de begynne å ta kontakt med kundene sine, mener Wiik i Forbruker Europa.

LES OGSÅ: Måtte betale 896 kroner for å betale 87 kroner i moms

IKKE GODT NOK: Pakkens verdi står angitt, men ikke fraktverdien. Da legger DHL og andre på en estimert verdi. Det er denne pakken brevet overfor handler om. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer



Krev penger av betalingsformidleren

Forbruker Europa har ett eksempel på en sak de har behandlet, hvor en forbruker fikk overraskende gebyrer etter et kjøp i en tsjekkisk nettbutikk. Denne saken løste seg ved å rette et krav mot betalingsformidleren, i dette tilfellet PayPal.

PayPal har, i likhet med mange kreditt- og debetkort, en kjøperbeskyttelse. De skriver blant annet: «Hvis du har kjøpt noe på nettet, som ikke kommer fram eller som er veldig forskjellig fra selgerens beskrivelse, kan vi refundere deg».

Wiik forklarer at butikken skulle refundert beløpet da fortollingen kom som en overraskelse, men da butikken nektet, ordnet PayPal opp i stedet.

Dinside får ikke lov til å snakke mer med DHL om disse problemstillingene. DHL mener de følger lover og regler, og venter på klarere retningslinjer fra Tollvesenet.

LES OGSÅ: Så mye kan du handle for med den nye 350-kronersgrensa