Denne sjokoladen kjemper 21.000 forbrukere for å få tilbake.  Foto: Nidar
Denne sjokoladen kjemper 21.000 forbrukere for å få tilbake. Foto: NidarVis mer

Får varene tilbake i hyllene

Forbrukere utøver makt på Facebook. Det har vist seg å fungere.

«På det meste hadde Urge-gruppa 36.000 medlemmer. Det er engasjementet som skilte denne gruppa fra de andre. Stein Rømmerud, Coca-Cola»


- Husker du Soho-sjokoladen? Det er det nemlig mange her i landet som gjør! De savner den så mye at det er laget en gruppe på Facebook som heter "Soho Sjokoladen". Det som er greia er at gruppen har over 21.000 medlemmer, og Nidar har ikke foretatt seg noe, skriver leseren Stefan i en mail til DinSide.

- Nidar sendte ut et standardsvar, at de overvåker interessen og vil ha oss i bakhodet når vi var 7.000 medlemmer ... Nå er det tre ganger så mange medlemmer!

Han sammenligner med Facebook-aksjonen som kjempet for å få brusen Urge på 1,5 liters flasker. Brusen kom i hyllene, og det med færre gruppemedlemmer enn det SOHO-sjokoladen nå har. Det samme skjedde med brusen Tropo.

- Burde ikke Nidar vri på liket snart? Vi føler at denne saken sårt trenger litt publisitet, skriver Stefan.

Les også: Store protester mot Facebook

Ga etter for presset

Det skal ha kostet Nidar 70 millioner å utvikle Soho-sjokoladen, en bom man ikke glemmer med det første.

Den savnede sjokoladen Soho hadde sjokoladetrekk, youghurtfyll og crispkuler. Nidar skriver på sine nettsider at den "skulle kapre unge, urbane mennesker".

Etter tre år på markedet ble Soho trukket tilbake fra butikkhyllene i 2001.

Soho anno 1998. Foto: Nidar Vis mer


– Soho var en storsatsing fra Nidar. Mange kjøpte den i den første perioden, men deretter falt salget. Etter hvert var ikke salget tilstrekkelig til å forsvare en plass i butikkhyllene, skriver informasjonssjef i Nidar, Ellen Behrens, på Nidars hjemmesider.

Nidar er klar over at Soho engasjerer og følger nøye med på forbrukerkampanjen på Facebook.

«For noen år siden relanserte vi Stratos med nøtter etter mange forbrukerhenvendelser.Ellen Behring»

– Når det nå vokser frem et folkekrav om å få den tilbake, ser vi nøye på hva folk sier. Nidar
jobber kontinuerlig med produktutvikling, og er opptatt av å gi forbrukerne det de vil ha. Savnet av Soho tar vi med inn i det videre planleggingsarbeidet vårt. Dessverre var det flere utfordringer med sjokoladen Soho som gjør at det nok ikke blir noen relansering av den, men at forbrukerne ønsker en friskere sjokolade tar vi absolutt med inn i produktutviklingen, skriver Behrens videre.

Hva skal til for å få et produkt tilbake i hylla?

- Det er ikke noe generelt svar på det, for det vil jo variere fra produkt til produkt. For noen år siden relanserte vi Stratos med nøtter etter mange forbrukerhenvendelser. Så skjedde det som dessverre skjer når er sjokolade ikke selger godt nok - den mistet sin plass i sortimentet, sier Behrens til DinSide.

Les også: Nidar trekker tilbake denne Yade-sjokoladen

Nidar vurderer nøye

- At Soho forsvant fra sortimentet var det ingen som beklaget mer enn oss. Det var en stor satsning og investering, men det viste seg at den ikke hadde bred nok appell i det lange løp, sier Behrens.

- Vi synes det er fantastisk hyggelig å se engasjementet for å få produkter som Soho tilbake. Tilbakemeldinger til forbrukerserviceavdelingen vår og det som blir skrevet på Facebook er en viktig kilde til informasjon for oss, for å vite hva forbrukerne mener, sier Behrens.

Hun poengterer at det ikke nødvendigvis er antall engasjerte mennesker som spiller inn for relansering. Nidar må vurdere produktet nøye, i tilegg er det andre faktorer som spiller inn.

- Vi selger våre produkter gjennom norsk dagligvarehandel, og da er det klart at vi har løpende dialog med dem om hvilket sortiment vi skal produsere. Det er ikke ubegrenset plass i en butikk, sier Behrens.

Urge selger bedre enn noen gang

Hvordan fikk forbrukerne trumfet frem Urge på 1,5 liters flasker? Hvordan har salget gått?

- Det har gått bedre enn vi trodde, vi var litt skeptiske, for det er lett å melde seg inn i en gruppe på Facebook. Vi fryktet dessuten at salget av Urge på halvlitersflasker skulle gå ned. Ikke bare har salget av 1,5 liters Urge gått bedre og bedre hver måned, salget av halvliteren har også økt, sier kommunikasjonsdirektør i Coca-Cola Norge, Stein Rømmerud til DinSide.

Nå samarbeider Coca-Cola tett med den femten år gamle bergenseren som startet gruppa for Urge. De møtes jevnlig og diskuterer markedsføringen av Urge.

- På det meste hadde Urge-gruppa 36.000 medlemmer. Det er engasjementet som skilte denne gruppa fra de andre. De ville bevise for oss at de hadde kjøpekraft. En dag i mai i fjor bestemte de seg for å kjøpe kjedene tomme for Urge, og noen kjeder tredoblet salget den dagen. Det var mer enn en hype, det var et stort ønske, sier Rømmerud.

Har disse ungdommene egentlig spart dere for markedsføringskroner?

- Urge har i grunnen levd sitt eget liv siden den ble lansert i 1996, selv om den ble grundig markedsført i forbindelse med lanseringen.

- Vi har respondert på signaler fra markedet, gruppa og gutten bak gruppa lagde så mye oppmerksomhet at vi måtte ta dem på alvor. Det er en ny tid nå, gjennom sosiale medier er det enklere for hvermannsen å bli hørt, forbrukeren kan gjøre inntrykk på de store kjedene og produsentene. Før satte produsentene premissene, siden har hovedsaklig kjedene satt premissene, og nå kan forbrukerne sette premissene, sier Rømmerud.

Han påpeker at de ikke bare er produsenten som må påvirkes for å få tilbake savnede produkter. Hvis ikke kjedene ikke tror på produktet, da hjelper det ikke.

Her kan DU påvirke

Det er ikke bare Soho-sjokoladen som er savnet, tyggegummien Bugg finnes heller ikke lenger. Facebook-gruppa "Vi som vil ha Malaco BUGG tyggisen tilbake i butikken! :)" prøver å få Buggen tilbake i butikkhyllene. For øyeblikket har gruppa 35.141 medlemmer, og Malaco utelukker ikke relansering i fremtiden.

Det er flere som har vært langtur ned "memory lane" og savner barndomsgodteriet sitt på Facebook. Husker du Disney-sjokoladen for eksempel? Hva med Guffen-is? Eller Sad Sam-tyggisen?

I redaksjonen engasjerer også barndomsgodteriet, og folket etterlyser blant annet salte ufoer, Tom&Jerry-is, pæreis, Riegel-sjokolade, Shio ferskenbrus, Snack Pack, Sorbits og rød Smash.

Les også: Disse bruker 13.286 kroner på godis i året

Alle monner drar, ikke sant?

Under finner du elektroniske forbrukerskjemaer og annen kontaktinformasjon for noen av Norges største godteri- og brusprodusenter.

Her kan du kontakte Nidar

Her kan du maile Coca-Cola Norge med tilbakemeldinger

Her kan du nå Ringes` forbrukerkontakt

Her finner du Malacos forbrukerinformasjon

Her kan du gi tilbakemeldinger til Diplom-Is

Her kan du kontakte Hennig-Olsen

Her finner du Brynilds kontaktskjema