TRUSER: Tono International og Provea selger undertøy til menn via en abonnementsordning. Her viser de frem modellene på sine nettsider.  Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
TRUSER: Tono International og Provea selger undertøy til menn via en abonnementsordning. Her viser de frem modellene på sine nettsider. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKEVis mer

Får uønskede truser i posten

Nordmenn mottar undertøy de aldri har bestilt. Tono/Provea skylder på selgerne.

Forbrukerombudet krever at Tono, et varemerke fra det sveitsiske selskapet Provea, øyeblikkelig slutter å sende undertøy til nordmenn som ikke ønsker det.

Tono selger abonnement på herreundertøy gjennom telefonsalg, men mange forteller Forbrukerombudet at de har fått både truser og regninger uten å ha bestilt noe som helst. Noen hevder de heller aldri har vært i kontakt med Tono.

Vi skrev om selskapet i fjor også: Slik ble DinSide forsøkt lurt til å kjøpe truser

Alle telefonsalg må bekreftes skriftlig, men det virker altså ikke å ha vært tilfelle blant de som klager. Å sende varer og fakturaer uten at det er inngått en gyldig avtale kalles negativt salg, og er strengt forbudt i Norge.

Banner til kundeservice

– Vi sitter og svarer på klager hele tiden. Vi blir bannet til og det som er, så det er ikke noe morsomt, forteller Christina Johannessen på Tono/Proveas kundeservice i Sveits til DinSide.

Ifølge Johannessen er ikke problemet selskapet i seg selv, men selgerne de har satt på jobben. Hvilke selskaper dette dreier seg om får ikke DinSide vite. Selgerne skal ikke ha fulgt instruksen de har fått, og har derfor sendt nordmenn truser de aldri har bestilt.

– Vi løser dette på best mulig måte når kundene ringer, og annullerer regningene og ber om unnskyldning, sier Johannessen.

Lei av telefonsalg? Slik stopper du det!

Falsk markedsundersøkelse

Det er ikke første gang DinSide omtaler Tono International og Provea. I fjor fikk vi tilfeldigvis en telefon fra selskapet, som hevdet det dreide seg om en markedsundersøkelse. Samtalen gikk slik:

Har du noen gang fått en truse i posten?

Stem her: (Avsluttet)
Nei(64%) 433
Ja, og den var uønsket(24%) 163
Ja, men den var ønsket(12%) 84
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


– Når du skal kjøpe undertøy, hva er da viktigste av kvalitet, design eller pris?

– Design.

– Er det viktig at den er av bomull?

– Nei.

– Det var alt. Som takk for hjelpen vil vi gjerne gi deg et par boksershortser!

– Var ikke dette en markedsundersøkelse? Er det egentlig telefonsalg?

– Neida, dette er gratis, du betaler bare porto og det er frivillig om du vil motta flere. Det er bare å kontakte oss for å melde seg ut.

Les også: Ulovlig telefonsalg fra Netcom – ringte Nextgentels kunder og lot som de var deres egne

Også i år skal dette ha vært noe av problemet med trusesalget: Selgerne har hevdet at de utførte en markedsundersøkelse, når de i realiteten forsøkte å selge truseabonnement.

"Synd", "ikke bra"

– Denne tabben gjorde dere i fjor, og dere gjør altså den samme tabben i år?

– Ja, det er veldig synd. Det er noen av firmaene som gjør salget for oss som ikke gjør jobben sin, og selgere som tenker mer på provisjonen enn å ha ren samvittighet, sier Johannessen.

IKKE BETAL: Fagleder Sverre McSeveny-Åril i Forbrukerombudet anbefaler nordmenn å ikke betale, om de ikke har bestilt. Vis mer


Selskapet jobber nå med å finne ut hvor det gikk galt, så ingen flere nordmenn skal motta truser de ikke vil ha.

– Kan dere love at det nå endelig blir en ordning på dette?

– Vi skal gjøre alt vi kan for å få en slutt på dette. Det er ikke bra for firmaet vårt, svarer Johannessen fra Sveits.

Ikke betal

Har du fått undertøy av den uønskede typen i posten, oppfordrer Forbrukerombudet deg til å ikke betale.

– Når det ikke er inngått noen avtale, er ikke mottakeren forpliktet til å betale for varen, sier fagleder Sverre McSeveny-Åril i Forbrukerombudet i en pressemelding.

Med denne lure appen kan du slippe telefonterror

Det første du bør gjøre er å sende en skriftlig protest til selskapet, be dem dokumentere at du faktisk har inngått avtalen og be om at kravet slettes. Når dette er gjort, kan ikke saken sendes til inkasso. Sendes det likevel til inkasso, må du kontakte inkassoselskapet og fortelle at kravet er omstridt.