Facebook er ikke din venn, men en kommersiell kanal som tjener masse penger på deg. Foto: Colourbox.com
Facebook er ikke din venn, men en kommersiell kanal som tjener masse penger på deg. Foto: Colourbox.comVis mer

Får ikke tak i Facebook

Men de fortsetter å trekke penger fra konto. Vokser nettsamfunnet altfor raskt?

- Jeg var inne og laget en prøveannonse på Facebook den 21. juli, og for dette skulle jeg betale et engangsbeløp på 180 kroner. Nå trekker de meg kr 180 kroner i uken, men hvor i all verden får jeg tak i disse folka, og hva kan jeg gjøre for å stoppe trekket? skriver Trine Aas til DinSide.

Nettsamfunnet Facebook er raskt voksende, og i løpet av 2009 vil omsetningen nå hele 500 millioner dollar, eller rundt 3 milliarder norske kroner. Facebook retter sin reklame direkte mot deg som forbruker og tilpasser sine annonser etter hva de vet om deg. De jobber også aktivt med å verve annonsører, som Trine Aas, som i ettertid har slitt med å komme i kontakt med Facebook.

- Dette er jo helt vilt! Jeg snakket med Fokus bank, som i går hjelp meg med å få stoppet trekket. Tre timer senere får jeg en mail fra Facebook om at de ønsker mitt nye kortnummer for videre annonsering, forteller Aas.

Se også: Så lett tok de 50 kroner!

Eksempeler på annonser du møter på Facebook hvis du logger deg på nettsamfunnet. Vis mer



Lite hjelp å få

Fordi Facebook som nettsamfunn er en gratis tjeneste for deg som bruker, vil ikke Forbrukerombudet blande seg bort i Facebooks kundeservice. Det vil heller ikke Datatilsynet, med mindre det er snakk om henvendelser vedrørende personvern.

Ove Skåra, informasjondirektør i Datatilsynet, advarer imidlertid brukere mot å være naive når det kommer til Facebooks intensjoner.

- Som bruker skal du være fullt og helt klar over at Facebook er en fantastisk infrastruktur for å overvåke forbrukerne og knytte til seg markedsprofiler. Facebook har et enormt antall brukere (230 millioner, red. anm.) som de vet utrolig mye om. Dette har også en enorm kommersiell verdi, sier Skåra til DinSide.

Se også: Ungdommen forlater Facebook

"Snakker ikke norsk"?

Et av problemene Aas opplever, er at hver eneste henvendelse hun får fra Facebook er underskrevet med "Facebooks annonseteam". Avsenderadressen er en no reply-adresse, og e-posten inneholder ingen annen form for kontaktinformasjon. Dermed må korrespondansen starte helt på nytt hver gang Aas henvender seg til Facebook.

Problem nummer to er at Facebook sender ut standardhenvendelser på norsk, men når Aas forsøker å svare, skriver Facebook tilbake at hun kun kan henvende seg på engelsk, fransk, tysk eller hebraisk. De som kaller seg Facebooks annonseteam, ber altså Aas om å henvende seg på engelsk selv om de svarer på norsk.

Svarer ikke pressen

DinSide har i to omganger forsøkt å komme i kontakt med Facebook uten å lykkes. Facebook har heller ingen kontaktinformasjon til talspersoner for Norge, Norden, eller Europa. Det finnes ikke noen form for telefonnummer til kundeservice, og annonsører blir henvist til et kontakskjema der de blir lovet å bli kontaktet i løpet av to dager. DinSide sendte første pressehenvendelse for syv virkedager siden.

Vi venter fortsatt.

Har du erfaringer med noe lignende på Facebook? Tips oss på [email protected], eller si hva du mener i debatten nederst.

Vi venter fortsatt - til tross for at vi har forsøkt de fleste kanaler. Vis mer