Foto: Faksmile: Cellus.no
Foto: Faksmile: Cellus.noVis mer

Får ikke stoppet mobiltjeneste

Mobiltjenesten Cellus følger ikke spillereglene, men sier de skal rydde opp.

- I løpet av en måned ble det brukt 128 tellerskritt, til en pris av 1.090 kroner. Litt over 80 prosent var mobile innholdstjenester fra telefonnummeret 1968, sier Petter Aaland til DinSide.

Et av barna i Aalands husstand har bestilt ringetonepakke eller lignende fra Cellus.no. Nå får ikke Aaland stoppet tjenesten.

Innholdsleverandøren skal stoppe utsendelsen av abonnementstjenester dersom du sender SMS med kodeordet ”STOPP” til det kortnummeret tjenesten blir levert fra, ifølge Forbrukerombudet.

Stopper ikke

Det fungerer imidlertid ikke. Aaland har sendt stopp-meldingen flere ganger, han får forskjellig svar. Siste gangen han sendte "STOPP" til 1968 fikk han sms tilbake: "For å stoppe en tjeneste send til 1968:". Det var alt.

Videre har han sendt tre mail til Cellus support og ringt kundetelefonen to ganger. Han har fått automatisk svar på et par av mailene med en kode for "saken". Da han ringte fikk han beskjed fra en telefonsvarer, "hvis du ønsker å stoppe tjenesten, send stopp til 1968", deretter ble samtalen avsluttet.

- Jeg ser at flere nettforum har diskutert dette, og de fleste sier at de sliter med å stoppe tjenesten. Det kan nok være vanskelig for en ungdom å si i fra til foreldrene om at de ikke får til å stoppe tjenesten, sier Aaland.

De siste tre månedene har Aalands barn fått samme høye mobilregning.

Les også: Sms-svindel er for lett å gjennomføre

Følger få retningslinjer

Ifølge Forbrukerombudet skal det holde å sende stopp-melding til telefonnummeret man har bestilt tjenesten fra. Og det er ikke alt. Forbrukerombudet skriver på sine nettsider:

"... I tillegg skal leveringen av en mobil innholdstjeneste som markedsføres til barn og unge stanses dersom den samlede kostnaden for bruk av tjenesten har nådd 100 kroner."

Forbrukerombudet mener også at mobile innholdstjenester ikke skal koste umyndig ungdom mer enn 1.000 kroner i måneden.

Dessuten skal innholdsleverandørene ha bemannet kundeservice alle ukedager mellom 9-15, og alle klager skal behandles innen rimelig tid.

Ingen svarer...

DinSide opplever at Cellus` supporttelefon ikke er betjent. Da vi ringte, fikk vi tre alternativer: Wap-innstillinger, hjelp til å stoppe tjenester og andre henvendelser. Vi ringte først for å stoppe tjenester. En automatisk beskjed sier at man kan sende stopp og deretter få instruksjoner for hvordan man stopper tjenesten, deretter avsluttes samtalen.

På andre forsøk ringer vi wap-innstillinger, og blir henvist til de forskjellige teleoperatørenes hjemmesider, deretter avsluttes samtalen. Under den siste samtalen til Cellus` supporttelefon valgte vi å snakke med en kundebehandler, og får automatisk telefonsvarer igjen: "Kundeservice er ikke betjent akkurat nå på grunn av tekniske problemer." Deretter ble samtalen avsluttet.

- Jeg klarte ikke å stoppe tjenesten, selv om lovverket sier at det skal gjøres enkelt. Noen ganger får jeg melding tilbake der de ber meg skrive "STOPP mellomrom navn på tjenesten". Hvordan skal man huske disse bokstavene eller kodene en måned etter? sier Aaland.

Det er ikke bare Aaland som irriterer seg over Cellus. Flere debatter på nettet viser at det er flere som ikke får stoppet tjenesten.

"Jeg har opplevd i ny og ne (ofte sent på kvelden når jeg skal sove, til stor irritasjon), å få sms fra 1968 hvor det står "For å aktivere 5 nye produkter gå til *lang web adresse*". Jeg har ALDRI villet ha noe produkter verken fra 1968 eller lignende, da jeg ikke er en fjortis som må ha fete ringetoner og frosk på mobilen. Jeg prøvde for lenge siden å sende STOPP til 1968, hvor jeg fikk tilbake en sms hvor jeg måtte "velge" STOPP på tre forskjellige greier. Gjorde det, og fikk tilbakemelding om at jeg ble stoppet eller noe. Det er lenge siden, og jeg husker ikke hva det stod. Uansett så FORTSETTER jeg å få SMS."

Les også: Absolute Interactive sendte ulovlig spam i månedsvis

Aspiro har en feil

Vi ber Aspiro, som eier Cellus, forklare oss hvorfor Aaland ikke får stoppet tjenestene fra Cellus.

- Jeg tror ikke det er noe generelt problem at folk ikke får sperret tjenester fra Cellus. Normalt sett tror jeg det skal være enkelt. Dette høres jo rart ut, sier Breivik Eldnes til DinSide.'

- Siste henvendelse fra Aaland kom mellom kl. 9 og 10 i morges på mail. Det kan jo fort ta noen timer, ettersom det bare er en kundebehandler for tiden.

Hvorfor det tar lang tid?

- Kundebehandlerne er jo også mennesker, som må på do eller går til lunsj. Men vi behandler henvendelser ganske fort.

Breivik Eldnes synes det er vanskelig å si hva som har gått galt med Aalands forsøk på å stoppe Cellus` tjeneste.

Etter at vi snakker med Aspiro, finner de ut at det er en feil med sms-ene de sender ut, og lover å fikse opp i det. DinSide erfarer at Aspiro har stoppet de mobile innholdstjenestene for Aaland, og har sagt de skal gi ham refusjon for produkter som ikke er brukt.

Les også: Derfor drev de med sms-spam

- Dette skal prioriteres

- Vi skal bruke tid på mobile innholdstjenester fremover. Ved å be om en ringetone tegner man plutselig et abonnement på tjenesten, uten at man selv er klar over det, sier Bente Øverli, seksjonssjef i Forbrukerombudet.

Hun bekrefter at Forbrukerombudet har mottatt en del klager på Cellus, men ikke fullt så mange det siste året. Klagene går i hovedsak på villedende markedsføring, reklame mot mindreårige og en skjult abonnenttjeneste, som også mindreårige kan bestille.

- Cellus` er ikke verre enn de andre tilbyderne av mobile innholdstjenester, sier Øverli.