Får ikke pengene tilbake etter tastefeil

- Banken var delvis ansvarlig, mente Forbrukerrådets representant i Bankklagenemda. Men kvinnen som ved en tastefeil overførte en halv million kroner til en ukjent mann får ikke pengene tilbake.

Mange får aldri spart opp nok til å komme seg ut av leiemarkedet. Foto: Jasper Greek Golangco/Sxc.hu Vis mer


Ikke medhold

Bankklagenemnda ga ikke kvinnen medhold i at banken skulle betale pengene tilbake til henne.

Flertallet i klagenemnda kunne ikke se at bankens nettløsning hadde slike feil eller mangler at det kunne lede til erstatningsansvar.

Forbrukerrådets representant mente imidlertid at banken måtte holdes delvis ansvarlig.

Tastefeilen skjedde i fjor sommer da kvinnen skulle overføre 500.000 kroner via nettbank til sin datter. Hun tastet et tall for mye i feltet for kontonummeret, og pengene havnet dermed hos en mann i Oslo.

Forbrukerrådet krever økt nettbanksikkerhet

Forbrukerrådet krever at bankene så raskt som mulig bedrer sikkerheten i nettbanken etter at en kvinne som ved en tastefeil overførte en halv million kroner til en ukjent mann, ikke får pengene tilbake.

Flertallet i Bankklagenemnda vedtok torsdag å ikke gi medhold til kvinnen i at banken skal betale henne pengene tilbake.

Tastefeilen skjedde i fjor sommer da kvinnen skulle overføre 500.000 kroner via nettbank til sin datter. Hun tastet et tall for mye i feltet for kontonummeret, og pengene havnet dermed hos en mann i Oslo.

- Banken delvis ansvarlig

Flertallet i klagenemnda sier i avgjørelsen at de ikke kan se at bankens nettløsning hadde slike feil eller mangler at det kunne lede til erstatningsansvar. Mindretallet i nemnda - Forbrukerrådets representant - mente imidlertid at banken måtte holdes delvis ansvarlig.

Mindretallet peker på at selv om alle - også bankkunder - i utgangspunktet har ansvar for sine egne feil, må banken som har overlatt alt arbeid til kunden i hvert fall ha ansvar for at systemet ikke tillater feiltasting med så store konsekvenser som i denne saken.

- Nå må bankene raskt sørge for bedre sikkerhet i nettbanken, slik Kredittilsynet krevde sist høst, mener Forbrukerrådets direktør Erik Lund-Isaksen.

Innføre tak

- Det er på høy tid det blir innført et tilsvarende tak på den enkeltes tap ved egne feil og andres misbruk av nettbank - på linje med ordningen vi har hatt for kort i fem år, sier direktør Erik Lund-Isaksen i Forbrukerrådet i en pressemelding.

Forbrukerrådet peker på at denne konkrete feilen også er av den type som finansnæringen nå har anbefalt skal gi kunden feilmelding i nettbanker. Derfor mener rådet at nettbankløsningen i den aktuelle banken ikke var tilstrekkelig betryggende.

De 500.000 kronene havnet på kontoen til en 42 år gammel mann i Oslo. Han sløste i løpet av kort tid bort storparten av beløpet, og spilte bort 200.000 kroner på spilleautomater.

Mannen som fikk den halve millionen ble i november funnet skyldig i grovt underslag, og idømt til fengsel i 120 dager, hvorav 90 dager ubetinget, ifølge Aftenposten.no.

Den domfeldte hevdet selv at han trodde han hadde vunnet pengene i et australsk pengespill.

AKTUELT: