LANSERTE TJENESTE: Barne- og likestillingsminister Solveig Horne var med på å lansere tjenesten "Sjekk dagligvarer" torsdag i forrige uke. Feil har gjort at tjenesten ikke er blitt oppdatert med nye tall. Foto: NTB Scanpix
LANSERTE TJENESTE: Barne- og likestillingsminister Solveig Horne var med på å lansere tjenesten "Sjekk dagligvarer" torsdag i forrige uke. Feil har gjort at tjenesten ikke er blitt oppdatert med nye tall. Foto: NTB ScanpixVis mer

Trøbbel for Forbrukerrådets dagligvaretjeneste:

Får ikke oppdatert prisoversikten på grunn av feil

Føyer seg inn i en rekke av problemer, sier NHO Handel, som er kritisk til nytten av den nye tjenesten.

Forrige uke lanserte Forbrukerrådet tjenesten «Sjekk dagligvarer», som raskt fikk kritikk på grunn av blant annet utvalget av varer som prissammenliknes.

Tjenesten skal oppdateres med nye priser hver torsdag, men slik gikk det ikke: «Det publiseres ikke en ny handlekurv torsdag 24. august som planlagt. Dette er en ny og komplisert tjeneste, som er krevende for både Forbrukerrådet og kjedene. Det er funnet noen mindre feil i datamodellen som nå vil rettes fortløpende. Vi planlegger en ny kurv torsdag 31. august» skriver Forbrukerrådet på sine nettsider.

Skal være på plass neste torsdag

- Hvilke feil har dere funnet i tjenesten, som gjør at den ikke ble oppdatert i dag?

- Det er små feil i datamodellen som vi nå vet hvor er, og som rettes fortløpende. Derfor hopper vi over kurven som skulle vært offentliggjort i dag, forteller kommunikasjonsdirektør Christian Brosstad i Forbrukerrådet til Dinside.

- Vil disse feilene være rettet til neste torsdag?

- Det er det vi jobber for nå. Vi planlegger ny kurv torsdag neste uke, sier Brosstad.

Men betyr disse feilene at det ikke var Kiwi som var billigst, slik den forrige handlekurven viste da tjenesten ble lansert?

- Det er snakk om noen små feil som gjør at noen varer kommer ut med en bedre pris, andre blir litt dyrere. Vi vet foreløpig ikke om det har noen konsekvens for rangeringer, men feilene er såpass små at den forrige kurven fortsatt vil ha gitt en reell prisindikasjon for butikkene.

Har fått kritikk

Blant de som var ute og kritiserte tjenesten da den ble lansert, var NHO Handel. Bjørn Næss uttalte blant annet at det er bedre å droppe hele tjenesten, på grunn av utvalget av varer og hvordan tjenesten fungerer.

Kritikken gikk blant annet ut på at forbrukeren selv ikke kan velge varene i handlekurven, at prisene ikke er i sanntid og at fordelskort og rabattsystemer ikke tas hensyn til.

Forbrukerrådet påpeker at regjeringen har lagt Konkurransetilsynets standpunkt til grunn, og vil ikke at enkeltpriser i sanntid skal vises frem.

- Konkurransetilsynet mener at prisene kan holdes på et kunstig høyt nivå dersom alle kjedene får tilgang til prisene i sanntid, forteller Brosstad.

Når det gjelder de forskjellige lojalitetsprogrammene skal disse bli en del av tjenesten, det er i arbeid.

- Kampanjer og salg er en del av beregningsgrunnlaget allerede, legger han til.

- Ingen verdi for forbrukeren

Merethe Britt Sunde, direktør næringspolitikk og kommunikasjon i NHO Handel, sier til Dinside at problemene med tjenesten som har dukket opp kan skyldes flere forhold, men at de ikke kommer som noen stor overraskelse.

- De føyer seg inn i en serie av problemer som tjenesten har støtt på, sier Sunde.

Hun legger til at de har prøvd å være positive til tjenesten, og at problemet med datamodellen som nå er oppdaget kommer i tillegg til hovedproblemet, nemlig at Konkurransetilsynet har gitt endel begrensninger slik at de ikke har fått gjort det som var planen i utgangspunktet.

- Som den amputerte versjonen det har blitt, fungerer ikke dette etter hensikten som Forbrukerrådet hadde med tjenesten. Slik den er nå, gir den ikke noe verdi for forbrukeren, sier Sunde, som tror det kunne vært bedre å ikke lansere tjenesten.

Dette syns Kiwi og Rema 1000

Da tjenesten ble lansert sist uke, var det Kiwi som kom best ut blant dagligvarekjedene. Bård Gultvedt, direktør for næringspolitikk i Norgesgruppen, som Kiwi er en del av, sier til Dinside at de mener tanken med tjenesten er god, og at det er positivt jo mer infomert forbrukerne er, selv om de savner en vurdering av kvalitet, og ikke bare pris, i tjenesten.

At Forbrukerrådet nå har støtt på noen innkjøringsproblemer mener de er naturlig, og noe forsøker de å forholde seg konstruktive.

- Er dere enige i kritikken fra NHO Handel, som mener tjenesten ikke har noen verdi for forbrukeren?

- Jeg syns det er å dra det litt langt. Den kunne nok vært mer relevant, men gir likevel et innblikk i hvordan prisene er, sier Gultvedt.

Rema 1000, representert ved informasjonssjef Ann-Kristin Pettersen, sier til Dinside at de synes det er bra at Forbrukerrådet tar affære gjennom å fjerne den første handlekurven, som de mener ga et feil bilde av hvilke butikker som hadde de laveste prisene.

- Vi har gjort våre kjøpmenn oppmerksomme på at bildet av den første handlekurven var feil, slik at de kan informere sine kunder. Vi håper at både Forbrukerrådet og de andre kjedene bidrar til å rette opp feilinformasjonen og endrer eventuell misvisende markedsføring, legger hun til.

Pettersen påpeker at de mener det er avgjørende at Forbrukerrådet er 100 prosent sikre på at de bruker riktige priser i sine beregninger for at forbrukerne skal kunne ha nytte av tjenesten, for å trygge troverdigheten til portalen, før de eventuelt lanserer portalen på nytt.