MOBILPORNO: Mannen fikk koden til pornofilmen på mobilen sin. Dermed var det gjort, og regningene flommet inn.  Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
MOBILPORNO: Mannen fikk koden til pornofilmen på mobilen sin. Dermed var det gjort, og regningene flommet inn. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKEVis mer

Får erstatning etter porno-surfing

Pornofilmen viste seg å ikke være gratis likevel. Nå må teleoperatøren punge ut.

"Se pornofilm her nå. Kun kr. 1,- for full tilgang".

Denne annonsen dukket opp hos en norsk mann "i forbindelse med et søk på internett", som det står i avgjørelsen fra Brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon.

Mannen skal "ha vært nysgjerrig", og trykket på lenken for å få tilsendt et passord på SMS. Han brukte dette til å logge seg på pornosiden, hvor han skal ha befunnet seg i omtrent fem minutter.

Dette skjedde mens mannen var på ferie i Italia, og skal ha slettet tekstmeldingen fra pornosiden "umiddelbart".

Senere skulle det vise seg at pornoaffæren var langt fra over.

Pass deg for 1881-appen, den koster penger også etter at du sletter den

Var visst ikke gratis likevel

Telefonregningen hans blåste seg nemlig raskt opp.

Første måned ble han fakturert for tre innholdstjenester på til sammen 420 kroner, som han betalte "ved en glipp". Neste måned måtte han ut med 990 kroner for fem nye innholdstjenester.

Denne gangen nektet mannen å betale. Han hadde fått beskjed om at pornofilmen han bestilte kostet én krone, og mente derfor pornotilbudet var ren svindel.

Dermed klaget mannen til teleoperatøren sin, og ville ha tilbake alle pengene. Operatøren mente på sin side at ansvaret lå hos pornosiden. Derfor klaget han også til dem, uten å komme noe videre.

Saken gikk så til Forbrukerrådet, og videre til Brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon.

Penger tilbake + erstatning

Nemnda måtte dermed ta stilling til følgende spørsmål: Bør mannen være ansvarlig for å ha gått på svindelen, eller burde operatøren ta regningen?

Konklusjonen: Operatøren må punge ut.

"[Operatøren] er ansvarlig overfor klager for feil og mangler fra innholdsleverandørens side" skriver nemnda i sin avgjørelse. De mener altså at operatøren er ansvarlig for hva pornosiden driver med, så lenge ofrene er kunde hos dem.

Husk at du kan stenge nummeret ditt for dyre SMS-tjenester - slik gjør det

Derfor må operatøren ut med de 1.400 kronene som mannen betalte pornosiden.

Er det riktig at operatøren må betale regningen? (Avsluttet)
Ja, operatøren bør ta ansvar(75%) 989
Nei, kunden bør ta ansvar(25%) 333
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Men det stanser ikke der: Mannen får også utbetalt erstatning på 200 kroner for tort og svie, blant annet tellerskritt til kundeservice.

Dermed sitter mannen tilbake med 1.600 kroner, og de fem minuttene med porno viste seg dermed å være billigere enn først annonsert.

Dagens lærdom

Det kan virke rart at operatøren må punge ut for det som kanskje kan kalles nordmenns naivitet.

Men som det presiseres i nemndas avgjørelse, og som DinSide har skrevet flere ganger, har operatøren mer ansvar enn man skulle tro. I merknadene til ekomforskriften har Samferdselsdepartementet slått fast at operatøren har "førstelinjeansvaret for klager på fellesfakturerte tjenester".

Med andre ord: Mener du deg svindlet, og kravene dukker opp i telefonregningen, kan du klage til operatøren. Og de kan ikke uten bare sende saken videre til innholdsleverandøren. Nekter operatøren å gi seg, kan du ta saken til Forbrukerrådet. Som denne saken illustrerer er sjansene gode for å vinne tilbake pengene, om ikke operatøren kan bevise at tjenesten er bestilt i henhold til loven.

Husk også på at du kan nekte å betale regninger, ved å "bestride kravet". Da kan heller ikke regningen sendes inn til inkasso før saken har fått en grundigere vurdering. Dette kan hjelpe deg om saken går videre til en klagenemnd.

Forbrukerombudet er skuffet over operatørene - vil de skal ta mer ansvar

«"Klager skal så, i forbindelse med et søk på internett, ha fått opp en annonse hvor teksten var: ”Se PornoFilm Her Nå. Kun kr. 1,- for full tilgang”. Klager skal ha vært nysgjerrig og derfor trykket på denne for å få tilsendt passord. Videre skal han ha logget på med tilsendt passord og ha vært inne på nettsiden i ca. fem minutter.""Selv om nemnda finner det sannsynliggjort at innholdstjenesten er bestilt fra klagers mobil, er det i denne saken ikke fremlagt dokumentasjon på innholdet i markedsføringen, og at dette må gå utover tilbyder. Nemnda vil tilrå at OneCall krediterer klager for innholdstjenestene."- Avgjørelse i Brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon»