- Lyse lange sommerkvelder inviterer oss til å være ute. Kom deg opp fra sofaen etter at siste kamp er over, oppfordrer eksperten. Foto: Colourbox.com
- Lyse lange sommerkvelder inviterer oss til å være ute. Kom deg opp fra sofaen etter at siste kamp er over, oppfordrer eksperten. Foto: Colourbox.comVis mer

Får du rødt kort denne måneden?

Fotball-VM = pølser, pizza, brus og øl.

Fotball-VM er verdens største idrettsarrangement. I 2006 så hele 715,1 millioner mennesker på VM-finalen, der Italia gikk av med seieren.

Opptil dette begivenhetsrike høydepunktet, som finner sted søndag 11. juli i år, er det duket for mange TV-timer, der 32 land skal kjempe om den gjeveste pokalen innen fotball. Er du blant de ivrigste kan du følge hele 64 kamper frem til finalen.

Det vil si minst 96 timer TV-titting (ekstratid og ekstraomganger kommer i tillegg), eller litt mer brutalt sagt, fire døgn i strekk…med null bevegelse.

For mange betyr mye TV-titting et høyere inntak av usunn mat, som potetgull, sjokolade og andre godterier, pizza, pølser, brus og sist men ikke minst, øl. Og spising foran TV-en betyr ofte at man spiser mer enn man har behov for, da man ikke følger helt med på inntaket.

Her er den beste og verste hurtigmaten

Og vips er 11. juli kommet. Fotball-festen er over, badesesongen er kommet og ferien er i full sving. Men det ikke sikkert badeshortsen eller bikinien sitter helt som den skal. Og det har kanskje kommet en ekstra liten (eller stor) valk..?

Men vit at du kan unngå dette!

Les også: Vekk med VM-vommen

Er du redd for at fotball-VM vil endre på fasongen din? (Avsluttet)
Nei, jeg ser ikke på fotball-VM.(40%) 44
Nei, jeg stresser ikke med det, selv om jeg ser mye på fotball.(37%) 41
Ja, den har begynt å forandre seg allerede!(12%) 13
Ja, det blir nok litt lite trening og mye mat disse ukene.(12%) 13
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Formen blir merkbar redusert

Kirsti Bjerkan, helse- og treningspedagog og klinisk ernæringsfysiolog ved Aker universitetssykehus, hvilken effekt har en måned med null fysisk aktivitet på en som ellers er normalt aktiv?

- Formen vil bli merkbart redusert, men kommer man seg i gang igjen, vil man komme der man var etter noen uker trening, sier hun.

Samtidig legger hun til at det er fult mulig å opprettholde formen, selv for de som ser mye på fotball-VM.

- La deg motivere til aktiviteter etter at kampene er over. Ta frem ballen og lek! Og tren smart, oppfordrer hun.

Her er sommerens beste treningstips

Og hva med kosthold? Hvilken effekt har en måned med søppelmat på en som vanligvis har et normalt kosthold?

Kan bety flere kilo

- Søppelmat vil for de fleste bety flere kilo ekstra. Hadde man sammenlignet fettstoffer i blodet, blodsukker og for mange også blodtrykket før og etter VM vil nok resultatet være nedslående, forteller Bjerkan.

I tillegg vil mange timer ved TV-en føre til at man føler seg ganske «uggen» i kroppen, og man blir misfornøyd og lite tilfreds med seg selv.

Kanskje disse poengene vil inspirere deg til å velge noe annet framfor pizza, pølser og pils – til hver eneste fotballkamp! Les mer om sommeren store kalorisyndere her.

Her er noen tips:
Grillede grønnsaker, som du kan spise sammen med ris, en frisk salat eller pasta. Eller du kan fråtse i fersk og saftig vannmelon. Femti prosent av denne melonen består jo av vann! Eller lag en stor og deilig smoothie av fersk frukt og bær, eller lag noen ordentlige godbiter på grillen før VM-kvelden braker løs, som grillet banan med yoghurtiskrem, grillet fersken med bjørnebær og honning, og grillet ananas med tom og ristede nøtter.

Flere tips: Kutt opp grønnsaker og lag en dipp av kesam som du blander med krydder eller lag en tzatziki-dipp av matyoghurt. Du kan også kose deg med litt popkorn. Kjøp en variant av micropoppkorn med lite fett. Eller nyt en liten skål med nøtter og tørket frukt.

Få flere tips: Den beste sommermaten

Aktivitet uansett VM-utfall

Hva er så Bjerkans tips til dem som kommer til å se mye på TV, men som ikke ønsker å bli straffet for mye?

- Lyse lange sommerkvelder inviterer oss til å være ute. Kom deg opp fra sofaen etter siste kamp er over! Tenk også om du kan sykle eller gå til eller fra jobb. Det gir aktivitet uansett VM-utfall, råder Bjerkan.

Les også: Er du en frustrert VM-frue? Slik får du oppmerksomheten til mannen!