<B>LOKKETILBUD:</B> I kundeavisen blir du lokket av en TV til superpris, men det er sjelden det produktet selgeren i butikken vil anbefale deg.  Foto: Colourbox.com
LOKKETILBUD: I kundeavisen blir du lokket av en TV til superpris, men det er sjelden det produktet selgeren i butikken vil anbefale deg. Foto: Colourbox.comVis mer

- Får deg til å kjøpe et dyrere produkt

Ny og svært omfattende rapport dokumenterer det mange trodde på forhånd: Elektronikkjedene får deg til å betale mer enn du hadde tenkt.

Statens institutt for forbruksforskning (Sifo) har siden 2004 samlet sammen data fra elektronikkbransjen, for å gjøre den kanskje mest omfattende gjennomgangen av bransjen i Norge.

Nå er rapporten klar, og den bekrefter det mange forbrukere har tenkt i lang tid. Elektronikkbransjen får deg til å betale mer enn du hadde planlagt før du gikk inn i forretningen.

Anbefaler ikke billigproduktene

Hver uke kommer nye tilbudsaviser i posten fra elektronikkjedene, og produktet på forsiden er gjerne så billig at det får hvem som helst til å sikle.

Rapporten fra Sifo avdekker blant annet at disse produktene sjelden blir vinnere på salgsstatistikken. For når kunden kommer til butikken og etterspør tilbudsproduktet, stiller selgeren en rekke spørsmål - en såkalt behovsanalyse - før selgeren konkluderer med at kunden egentlig har behov for et dyrere produkt.

- Dermed selges det annonserte billigproduktet i mye mindre grad enn man skulle trodd ut fra pris og annonsering, skriver Sifo i den omfattende rapporten.

Dette er selvfølgelig ikke bare uheldig for lommeboken til kunden, men importørene av produktene fortviler over at de annonserte produktene deres ikke blir anbefalt.

- Det er en ulykke for oss hver gang vi havner på forsiden av en kundeavis
med et billig produkt fordi da selger vi ikke noe, sier en anonym importør til Sifo.

Ikke forbudt

Informasjonssjef i Elektronikkbransjen, Erik Andersen ønsker ikke å kommentere rapporten fra Sifo i noen stor grad.

- Butikkene holder seg til loven, og loven sier ikke noe om at dette er forbudt. Dette er noe de må stå for selv, sier Andersen til DinSide.

Les også: Se opp for luresalg

Blir ikke fornøyde

At elektronikkbutikkene opererer på denne måten, kan ha sin pris. For i undersøkelsen avdekker Sifo at kundetilfredsheten ikke er optimal blant kunder som har handlet i elektronikkjedenes varehus.

Bare 31 prosent sier de svært fornøyd med servicen de fikk av selgeren i butikken. Til sammenlikning svarer nesten dobbelt så mange, 58 prosent, at de er fornøyde med handelen de gjorde i tilsvarende butikker på internett.

Les også: Handle på nett? Da må du huske dette