UTSOLGT: Om ikke butikken har tilbudsvaren du bestilte på lager, kan du få penger så du kan kjøpe den for en høyere pris et annet sted. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix
UTSOLGT: Om ikke butikken har tilbudsvaren du bestilte på lager, kan du få penger så du kan kjøpe den for en høyere pris et annet sted. Foto: Shutterstock / NTB ScanpixVis mer

Er varen utsolgt i nettbutikken? Krev erstatning!

Får 3.400 kroner fordi varen var utsolgt

Må du kjøpe samme vare for høyere pris et annet sted, kan du få dekket tapet. 

En kar fra bergensdistriktet bestilte i fjor vår to Klipsch-høyttalere fra nettbutikken Multicom. De 8.102 kronene ble betalt, men noen uker senere fikk han en e-post om at butikken var utsolgt for høyttalerne, og at de snart skulle få nye på lager.

Flere uker gikk, før han fikk beskjed om at Multicom ikke kunne levere varene likevel – høyttalerne hadde gått ut av sortimentet til både butikken og leverandøren.

Mannen fikk pengene tilbake, men var likevel ikke fornøyd – han mente nemlig at det var inngått en bindende avtale mellom ham og butikken, og at høyttalerne kostet langt mer hos andre butikker.

Nå får han medhold fra høyeste hold, på grunn av finurlige paragrafer som kan gi deg erstatning når butikker går tom for varer.

Dette har du krav på

Her er en kort forklaringen på hvorfor du kan få tilbake penger om butikker blir utsolgt, for eksempel under et salg:

  1. Når du bestiller og betaler for en vare på nett, inngår du en bindende avtale mellom deg og butikken. Du betaler, butikken skal levere.
  2. Leverer ikke butikken, har forbrukerkjøpsloven en haug paragrafer som trer i kraft. Blant annet at du kan kreve erstatning for tap.
  3. Og skal du kjøpe en vare for én pris, men må kjøpe den for en annen høyere pris, har du lidd et tap som følge av det som kalles et dekningskjøp. De ekstra kronene du måtte ut med for dette, kan du få erstattet fra butikken.

Derfor 3.400 kroner

Med disse paragrafene i ermet, ble saken til mannen uten høyttalere behandlet av Forbrukerklageutvalget (FKU, tidligere FTU).

KAN KJØPES DYRERE: Multicom mente Klipsch RP-260F-høyttaleren var utgått fra sortimentet, men andre butikker selger den, og mannen får penger til å kjøpe den derfra. Foto: Klipsch Vis mer

«Utvalget finner (...) at innklagde er erstatningspliktig overfor klageren» skriver FKU i sitt bindende vedtak.

Da mannen ennå ikke faktisk har kjøpt høyttalerne et annet sted, er det «gjengs pris» som er utgangspunktet for regnestykket.

Da mannen skal ha dokumentert denne til å være 11.500 kroner, gir FKU han krav på 3.398 kroner i erstatning. Altså mellomlegget mellom Multicom-prisen og den gjengse prisen.

Flere har fått det samme

- Vi mener dette er en feil avgjørelse. Vi har ikke kapasitet til å ta denne saken videre i rettssystemet på nåværende tidspunkt, men dersom flere slike saker dukker opp, vil vi mest sannsynlig gå videre, forteller Multicom-sjef Tron A. Løvig til Dinside.

Løvig mener nemlig at varen ikke bare var ute av sortimentet, men også var feilpriset – altså ikke på tilbud. Han følger likevel vedtaket fra FKU, og kunden skal få tusenlappene inn på konto.

Du er ikke garantert det samme utfallet. Blant annet må du dokumentere at du må kjøpe den for en vesentlig høyere pris et annet sted. Men Dinside har skrevet om flere som har fått til det samme.

Blant annet om en kar som fikk over 1.500 kroner i erstatning etter å ha bestilt et skjermkort som viste seg å være utsolgt, og en annen som fikk 8.500 kroner da han måtte kjøpe en tilbuds-TV et annet sted da budet ikke klarte å levere.