<b>FANT LARVER I NØTTEPOSEN:</b> Nina Slettvold fant to larver i posen med pistasjenøtter.<br \>- Det var skikkelig heslig, sier hun til DinSide. Foto: Nina Slettvold
FANT LARVER I NØTTEPOSEN: Nina Slettvold fant to larver i posen med pistasjenøtter.
- Det var skikkelig heslig, sier hun til DinSide. Foto: Nina SlettvoldVis mer

Fant larver i nøtteposen

Etter halvspist pose med nøtter, fant Nina to larver i en av nøttene.

– Det var skikkelig heslig, sier Nina Slettvold til DinSide.

Nina kjøpte en pose med pistasjenøtter fra ICA, hos ICA på Migosenteret i Trondheim.

– Jeg åpnet posen og satt og spiste. Jeg bruker vanligvis å bite av skallet i munnen, for de er jo litt salte utenpå også, men av en eller annen grunn så gjorde jeg ikke det denne gangen. Etter halvspist pose fant jeg ei nøtt som så litt dårlig ut, så åpnet jeg den, og der var larven, sier Slettvold til DinSide.

Hun fant to larver inni nøtten, begge døde. Etter larvefunnet, kastet hun resten av innholdet i posen.

– Jeg tenkte herregud, har det vært flere som jeg ikke har sett, som jeg har spist! Det frister ikke til gjentakelse i alle fall, jeg kjøper ikke pistasjenøtter på ICA flere ganger, sier Slettvold til DinSide.

Nina Kjendlie fant grisehår i snacksposen

– Beklager på det sterkeste

– Vi har full forståelse for at dette var en ekkel opplevelse for kunden og beklager på det sterkeste. Som kunden antyder er dette en type larve. Av bildet antar vi at det er en tørrfruktmøll. Nøttene varmebehandles og insektet er derfor helt ufarlig, men skal selvfølgelig ikke forekomme i et produkt, sier Bjørnar Mickelson, kommunikasjonsrådgiver i ICA Norge, til DinSide.


Mickelson sier at de har vært i kontakt med Slettvold og beklaget hendelsen.

– Vi har beklaget tilfellet ovenfor kunden og har gitt henne en kompensasjon. Dette er et enkelttilfelle, men vi tar denne typen henvendelser alvorlig og vil følge opp saken og ta kontakt med produsenten for å få en redegjørelse, sier Mickelson.

– Kan andre kunder føle seg trygge på at de ikke opplever det samme, med ICAs pistasjenøtter?

– Vi har svært gode kvalitetskontroller med produktene våre i flere ledd og kundene trenger ikke å bekymre seg for slikt, nei, uttaler ICAs kommunikasjonsrådgiver.

Sjekk alle matvarene som tilbakekalles fra butikkene

Kan du klage?

Vi leser med (u)jevne mellomrom om liknende saker i media. Men ifølge Mickelson hører slike hendelser med til sjeldenhetene.

– Vi selger veldig mye nøtter og det er svært sjeldent vi får tilbakemeldinger om slikt. Hvis det likevel mot formodning skulle skje, bør kundene ta kontakt med leverandøren eller produsenten, som i dette tilfellet er oss, og oversende bilde av funnet, informasjon om produktet og så videre. Produsenten vil så undersøke saken nærmere, ifølge Mickelson.

Dagligvarekjeden Kiwi har lenge hatt en egen frukt og grøntgaranti, hvor du får dobbelt pris tilbake om varen ikke lever opp til forventningene.

Hos Coop får du matvaregarantien Garantert fornøyd, som gir deg pengene tilbake eller nytt produkt - uansett hvilken matvare du har kjøpt.

Sist ut i rekka av dagligvarebutikkene er Rema 1000, som nylig innførte en egen garanti for fersk fisk, mens 7-Eleven nå gir deg pengene tilbake hvis kaffen smaker dårlig.

Sjekk også oversikten over Norges klagenemnder