Hårete baconcrisp fremmet ikke appetitten for Nina og kjæresten. Foto: Nina Kjendlie
Hårete baconcrisp fremmet ikke appetitten for Nina og kjæresten. Foto: Nina KjendlieVis mer

Fant grisehår i snacksposen

Helgekosen tok brått slutt for Nina og Simen. Av: Julia R. Ingebrigtsen

– Jeg skulle ta en håndfull, så stakk det i hånda mi. Chipsen var stappfull av hår, som alle var en centimeter lange, sier Nina Kjendlie.

Det var en pose Bacongull fra Maarud som tok kål på matlyst og kveldskos for Nina Kjendlie og kjæresten Simen Sveberg. De hadde begge spist av posen før de fant den hårete biten.

– Jeg blir ikke kvalm av hår i maten, men dette var grisehår, og det er jo noe ganske annet, mener Kjendlie.

Hun legger ikke skjul på at hun synes opplevelsen var uappetittelig, samtidig som hun skjønner at feil kan skje. Det var imidlertid ingen av de to som spiste noe mer den kvelden.

– Om vi hadde fått den i munnen, så er hårene så stive at de kunne satt seg fast i halsen, og eventuelt gjort skade eller kanskje forårsaket sår, sier Kjendlie.

LES OGSÅ: Tam cola rett fra automaten - panteordningen får skylden!

Skal ikke skje

Administrerende direktør i Maarud, Kenneth Hamnes, sier at Maarud tar saken svært alvorlig.

– Det som antakeligvis har skjedd her skal ikke skje. Fabrikken går nå gjennom allerede velprøvde rutiner for å se på hva som kan ha skjedd.

Chipsen er stappfull av hår på rundt en centimeters lengde. Foto: Nina Kjendlie Vis mer


Maaruds Bacongull er laget av ekte svinesvor, og Hamnes forklarer at snacksen går gjennom omfattende prosesser for kvalitetssikring før de havner i butikkhyllene.

Sjekk alle matvarene som tilbakekalles fra butikkene

Vil erstatte posen

– Vi i Maarud er veldig lei oss for det som har hendt, og vi tar dette svært alvorlig. Det som er svært viktig i slike saker er at jenta tar kontakt med oss og sender inn produktet hun fant. Hun vil få erstattet produktet naturligvis, sier Hamnes, som personlig vil ta kontakt med Nina for å beklage.

Nina har ikke selv tatt kontakt med snacksprodusenten, men er fornøyd med svaret fra Hamnes.

– Feil kan skje. Jeg synes det er veldig fint at de tar det på alvor, og det er veldig hyggelig at de vil erstatte posen, sier Kjendlie.

Kan du klage?

Heldigvis er det ikke dagligdags å finne hår i chipsen. Men hva gjør du om varene ikke svarer til forventningene?

Dagligvarekjeden Kiwi har lenge hatt en egen frukt og grøntgaranti, hvor du får dobbelt pris tilbake om varen ikke lever opp til forventningene.

Hos Coop får du matvaregarantien Garantert fornøyd, som gir deg pengene tilbake eller nytt produkt - uansett hvilken matvare du har kjøpt.

Sist ut i rekka av dagligvarebutikkene er Rema 1000, som nylig innførte en egen garanti for fersk fisk, mens 7-Eleven nå gir deg pengene tilbake hvis kaffen smaker dårlig.

I tillegg kan du klage direkte til en rekke produsenter om du er misfornøyd med en vare. Som du ser av tilfellet over, vil det ganske ofte resultere både i en beklagelse, og nytt produkt.

Sjekk også oversikten over Norges klagenemnder