Falsk politimann lurer bankkunder

En falsk politimann ringer rundt til folk og forsøker å lure til seg kortnummer og koder.

Ifølge DnB NOR er flere personer over hele landet blitt oppringt av en person som oppgir at han er politimann.

Personen fremstår som velinformert og serverer troverdige historier, forteller de som er blitt forsøkt lurt. Så sent som for noen uker siden advarte politiet i Haugesund mot en falsk politimann som opererte på samme måte.

Ifølge DnB NOR opplyser personen blant annet at det er gjort belastninger på kundens kort i utlandet. Personen stiller mange spørsmål, og ber om kortnummer, utløpsdato og koder.

Ga fra seg kode

- Det har vært en del tilfeller. I ett tilfelle har en kunde gitt fra seg slike opplysninger. Kunden ble imidlertid mistenksom og ringte umiddelbart banken for å sperre kortene sine, opplyser informasjonsdirektør Eivind Grønstad i DnB NOR til NTB.

DnB NOR kjenner til at svindelforsøkene har pågått i noen dager. Bare i Østfold er det registrert fem slike svindelforsøk på svært kort tid.

- Det tikker inn henvendelser her og der hele tiden. Det kan være folk som har latt seg lure uten å melde fra. Vi har ingen indikasjoner på at penger er gått ut fra kontoer, men det kan vi ikke si sikkert, innrømmer Grønstad.

Flere lurt

Konserndirektør Thor Kristian Haugland i SR-Bank sier imidlertid at så sent som for noen uker siden ble flere av bankens kunder lurt trill rundt, og penger forsvant.

- Vi har flere kunder som faktisk ble svindlet på denne måten. De har gitt fra seg opplysninger som kortnummer og kode. Dermed har de fått tak i pengene, sier Haugland.

Han opplyser at det er en rød tråd i svindeltilfellene. De som oftest lar seg lure er eldre mennesker, og gjerne kvinner.

Både bankene og politiet ber folk om å vise ekstrem varsomhet. Koder må aldri oppgis verken på telefon eller e-post, selv om det er politi, offentlige personer eller folk som sier de er bankens ansatte, som ringer.

- Det skjer aldri at banken ringer etter kortnummer og kode, heller ikke politiet, understreker Haugland.

Uaktsomt

Dersom du skulle være så uheldig å bli lurt, og penger forsvinner fra kontoen din før du rekker å sperre kontoene, er det ikke sikkert du får pengene tilbake.

- I utgangspunktet tar vi ansvar for penger som blir misbrukt, gitt at kunden har opptrådt aktsomt. Men å gi fra seg kort og kode på telefon er i utgangspunktet en uaktsom handling fra kundens side. Da bærer ikke banken ansvaret, sier Haugland, som ikke kan si om de kundene i SR-Bank som har fått sine kontoer tappet, har fått dekket tapene.

Pressekontakt Rune Kibsgaard Sjøhelle i Nordea opplyser at de ikke har fått henvendelser fra kunder som er blitt forsøkt svindlet på denne måten den siste tiden.