Det er viktig at barn og unge gis anledning til å henge med i den digitale utviklingen, mener forskerne bak en ny studie.  Foto: colourbox.com
Det er viktig at barn og unge gis anledning til å henge med i den digitale utviklingen, mener forskerne bak en ny studie. Foto: colourbox.com Vis mer

Facebook er sunt for barn

Skal gjøre godt for barns utvikling.

Det har lenge vært hevdet at barn og unge bruker alt for mye tid på å sitte foran PC-en. Nå viser en ny undersøkelse imidlertid at det kan ha sine fordeler. Det melder Berlingske Tidende.

Les også: Lykken er en datamaskin

Barn og internet

Bør barn og unge få utfolde seg i bruken av internet hjemme og på skolen? (Avsluttet)
Ja(78%) 949
Nei(15%) 185
Vet ikke (7%) 80
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.

Facebook, messenger, online-spill og mobiltelefoner er nemlig meget viktige elementer i barn og unges utvikling i dag. Det slår amerikanske forskere fast i den hittil mest omfattende studien som er gjort over barn og unges medievaner.

Naturlig utvikling

I studien som er utført i samarbeid mellom forskere ved University of Southern California og Berkeley University of California, har man fulgt drøyt 800 barn og unge over en treårsperiode for å se nærmere på deres online-vaner.

Les også: Studentens beste verktøy

Og konklusjonen er at bruken av Facebook, MySpace og lignende tjenester på internet, hvor man kan dele videoer, kommentarer, interesser osv, er en uunngåelig og naturlig del av barns utvikling.

Gjennom online-aktivitetene bruker de unge hverandre til å danne egen identitet og selvstendighet. De bruker Messenger og mobiltelefonen til å vedlikeholde og utdype vennskapene de har i "den virkelige verden", og oppsøker likesinnede som de deler spesielle interesser med.

Fortrinn i arbeidslivet

"Den konstante tilstedeværelsen av digitale muligheter er med på utvide barnas sosiale omgangskrets, frihet og muligheter for selvstendig læring", heter det i forskningsrapporten.

Les også: Facebook i arbeidstiden kan lønne seg

Ifølge Mizuko Ito, som har ledet studien, kan en aktiv digital ungdom dra store fordeler med tanke på tilegnede kunnskaper i et fremtidig arbeidsliv, i form av gode leseferdigheter og teknisk kunnskap.

Og det er ikke bare opp til foreldrene å tilrettelegge for at barna deres kan få dyrke sine online-interesser. Forskerne anmoder også skoleverket om å ta utviklingen på alvor.

"Det er nødvendig at skolene holder tritt med den hurtige utviklingen som skjer i den digitale verden", påpeker forskerne i sin rapport.

Les også: Et nytt digitalt klasseskille