SKEPTISK: Juridisk direktør Frode Elton Haug i Forbrukerombudet jobber nå for å finne ut om Facebooks sponsede hendelser kan defineres som spam.  Foto: Per Ervland
SKEPTISK: Juridisk direktør Frode Elton Haug i Forbrukerombudet jobber nå for å finne ut om Facebooks sponsede hendelser kan defineres som spam. Foto: Per ErvlandVis mer

Facebook-annonser kan være ulovlig spam

– Søppelpost! sier Forbrukerombudet. – Nødvendighet! sier Facebook.

DinSide har flere ganger fortalt hvordan dine "liker" på Facebook blir brukt for å gi vennene dine reklamer i sine nyhetsoppdateringer ("newsfeed"). Liker du for eksempel SAS, kan SAS betale en sum for å gi sine Facebook-innlegg til dine venner, selv om vennene ikke liker SAS selv.

Slik fungerer sponsede hendelser på Facebook – og slik avslører du dem

Dette kan være ulovlig, mener Forbrukerombudet.

– Facebooks reklamer i nyhetsoppdateringer blir mye av det samme som spam, hevder juridisk direktør Frode Elton Haug i Forbrukerombudet.

Kan bryte loven

Det er flere grunner til at ombudet mener Facebooks såkalte "sponsede/fremhevede hendelser" kan defineres som søppelpost. Én grunn er at brukeren aldri har godkjent å få innholdet inn i nyhetsoppdateringene sine, i Forbrukerombudets øyne.

SVAK MERKING: For å se at et innlegg blant nyhetsoppdateringene er en annonse, må du se etter "Sponset" nederst til høyre. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer


– Dessuten er nyhetsoppdateringer et sted hvor man får oppdateringer fra vennene sine, som kan minne om SMS og e-post. Når annonser sendes dit elektronisk, og rettes mot den enkelte forbruker, mener vi derfor at det kan anses som spam, forteller Elton Haug til DinSide.

– Og da er det også ulovlig?

– Vi mener at det kan være det.

Må godkjennes

At Facebook skal ha annonser, er det ingen som er uenig i. Tjenesten er gratis å bruke, og Facebook trenger inntekter som alle andre.

Det er altså sammenblandingen av annonser og personlig kommunikasjon som bekymrer ombudet.

Da folk er vant til å få oppdateringer og kommunisere med vennene sine i nyhetsoppdateringen, sidestiller ombudet denne kanalen med blant annet e-post og SMS.

For den norske definisjonen av søppelpost er gammel, men fortsatt gjeldende. Markedsføringsloven paragraf 15 sier følgende:

"I næringsvirksomhet er det forbudt, uten mottakerens forutgående samtykke, å rette markedsføringshenvendelser til fysiske personer ved elektroniske kommunikasjonsmetoder som tillater individuell kommunikasjon, som for eksempel elektronisk post, telefaks eller automatisert oppringningssystem (talemaskin)."

"Forutgående samtykke" kan imidlertid være nøkkelen her. Altså at brukeren aktivt må velge å få annonsene i sin nyhetsoppdatering.

Derfor bør du ikke like alt du kommer over på Facebook – du blir en reklameplakat!

IKKE GODT NOK: At Facebook-brukerne har godkjent vilkår før bruk, er ikke godt nok for fagdirektør Petter Ravne Bugten i Forbrukerombudet. Foto: Per Ervland Vis mer


Mener vilkår ikke er nok

Facebook skriver i et brev til Forbrukerombudet, som DinSide har fått en kopi av, at dette godkjennes når brukeren godkjenner brukervilkårene til Facebook ved registrering. Amerikanerne ser derfor på registrering som godkjenning av annonser i nyhetsoppdateringen.

"Brukerne aksepterer at de vil bli eksponert for kommersielt innhold som en legitim del av deres bruk av tjenesten. Liker de det ikke, kan de alltids slutte å bruke tjenesten" skriver Facebooks vilkårsdirektør Richard Allan i brevet til Forbrukerombudet.

– Men dette er ikke godt nok. Samtykket skal være helt klart, ved å trykke i en egen boks og få beskjed om hvem man kan få reklame av, sier fagdirektør Petter Ravne Bugten i Forbrukerombudet til DinSide.

Her er alt du faktisk godtar når du bruker Facebook – vilkår og personvern

Sidestiller Facebook og TV

Allan skriver i brevet at sponset innhold ikke kan sees på som direkte kommunikasjon, som blant annet e-post. Han påpeker at innholdet ikke sendes direkte til brukeren, men genereres der og da. Annonsøren sitter dessuten ikke med noen kontaktinformasjon til brukeren, påpeker Facebooks vilkårsdirektør.

VIKTIG: Facebook skriver til ombudet at de ikke hadde klart å holde tjenesten gratis om det ikke hadde vært for annonsene sine. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke/All Over Media Vis mer


De mener derfor at deres annonser i nyhetsoppdateringen må sidestilles med annonser på alle andre tjenester, som Facebook, Youtube og Google. Og faktisk TV, for den saks skyld, da man godkjenner at TV-programmer innholder reklame når man ser på dem. Uten disse annonsene hadde ikke Facebook klart å holde tjenesten gratis, ifølge Allan.

– Vi står nok ganske langt fra hverandre i denne saken, innrømmer Elton Haug i Forbrukerombudet.

DinSide om Facebook-hysteriet: "Skjerp deg, eller kom deg ut!"

Ombudet jobber sammen med de andre nordiske forbrukerombudene i denne saken. Men ifølge ombudet er de norske lovene i tråd med EU-direktiv, som betyr at om annonsene finnes ulovlige i denne nordiske saken, kan de bli definert som ulovlige i hele EU.

DinSide har bedt Facebook om å møte kritikken, og fått følgende uttalelse fra nordisk vilkårssjef Thomas Myrup Kristensen:

"Facebook overholder alle lover og reguleringer, og har pågående samtaler med aktører, inkludert Forbrukerombudet, om våre produkter og tjenester".