Få tror på forsikringsnæringen

Nå vi bransjen stramme seg selv opp.

En undersøkelse gjennomført av Finansnæringens Hovedorganisasjon og Forbrukerrådet viser at forbrukere har lav tillit til forsikringsbransjen:

Ikke kjøp denne forsikringen

  • I undersøkelsen sier seks av ti forsikringskunder at forsikringsselskapene med vilje lager kompliserte vilkår for at det skal bli vanskelig å sammenlikne tilbudene fra de ulike tilbyderne.
  • Over halvparten mener det er for dårlig samsvar mellom forsikringsdekningen slik den blir markedsført, og slik den faktisk er.
  • Undersøkelsen viser også at sju av ti tror at bransjen betaler ut mindre enn halvparten av premieinntektene som skadeerstatning.
  • Åtte av ti sier i undersøkelsen at de ikke stoler på dagens praksis med partsoppnevnte sakkyndige i personskadesaker.
  • Finansnæringens konklusjon er at de sliter med et omdømmeproblem. Bransjen selv foreslår at forsikringsselskapene bør lage et minsteprodukt med akseptabel trygghetsnivå for slik gjøre forsikringsproduktene enklere for kunden å forstå. Videre foreslås det skjerpede krav til hvordan forsikringsproduktene skal markedsføres.

    Bransjen foreslår også lage bransjevise regnskap. Slik kan kundene følge med på selskapenes overskudd.

    Kilde: Forbrukerrådet

    AKTUELT