RISIKABELT: Mye kan skje hos Posten. Og mye kan skje hos fabrikken. Det er derfor ikke noen garanti for at varen du mottar er like hel, men er den ikke det, er det butikkens ansvar.  Foto: Nils Midtbøen/Posten
RISIKABELT: Mye kan skje hos Posten. Og mye kan skje hos fabrikken. Det er derfor ikke noen garanti for at varen du mottar er like hel, men er den ikke det, er det butikkens ansvar. Foto: Nils Midtbøen/PostenVis mer

Få ny om varen er ødelagt ved levering

Nettbutikkene prøver seg. Men er mobilen du mottar ødelagt, har selgeren ansvaret.

Bestiller du noe på nettet, regner du med at varen kommer i perfekt stand. Gjør den ikke det, regner du med å få ny.

Men slik går det ikke alltid. Butikken kan nemlig påstå at du selv har skyld i skaden.

Det fikk en kvinne i Møre og Romsdal erfare, etter å ha bestilt en mobil til sin sønn.

Slik gikk det når "vanntette" Motorola Defy ble våt – og ødelagt

Butikken må gi seg

Hun bestilte i fjor sommer en mobil gjennom en større norsk nettbutikk. Fem dager senere kom den i posten.

SPRUKKET: Det var en slik HTC Desire HD som hadde en sprekk i skjermen. Foto: Per Ervland Vis mer


Kvinnen oppdaget raskt en sprekk på innsiden av skjermen. Pakken ellers så fin ut. Hun ringte butikken samme dag for å fortelle hva som hadde skjedd, og reklamerte i en e-post dagen etter. Her ba hun om å få pengene tilbake eller ny telefon.

Telefonen måtte først bli sendt til et verksted, krevde butikken. Der så de sprekken, og konkluderte med at den måtte ha kommet på grunn av slag- eller klemskade. Noe reklamasjonen eller garanti ikke dekker. Dermed kunne hun betale 2.831 kroner for en reperasjon, eller få den tilbake like ødelagt for 600 kroner.

Men kvinnen nektet å gi seg. Hun mente fortsatt at telefonen var sprukket i det øyeblikket hun pakket den opp, og at hun dermed ikke hadde noe ansvar.

Saken gikk til Forbrukerrådet, og videre til Forbrukertvistutvalget. De konkluderer med at kunden er uskyldig, og krever at butikken nå sender henne en ny mobil.

Slik fikk han erstattet en sprukket iPhone-skjerm

Dette prøvde butikken seg på

Her er argumentene fra butikken og motargumentene fra utvalget, omformulert av oss:

Butikken: – Vi ser at mobilen ble brukt etter levering, før den ble reklamert. Ettersom mobilen var til hennes sønn, kan han ha ødelagt mobilen uten at moren vet om det.

Utvalget: – At mobilen ble brukt er ikke noe bevis for at skjermen ikke var skadet. Det gikk bare én dag fra hun mottok telefonen til den ble reklamert skriftlig.

Butikken: – Vi har sendt telefonen til verkstedet enda en gang, og de har sendt bilder av slagskader i tillegg til sprekken i skjermen. Ergo må kunden selv ha gjort dette.

Utvalget: – Disse slagskadene sa dere ingenting om første gang mobilen var på verksted. Og i tiden mellom disse to verksted-besøkene har ikke kvinnen hatt telefonen.

PC-skjermen sprakk, butikken ville ikke gi ny, kunden nektet å gi seg

Seks måneders-regelen

Denne saken er ganske rett frem i henhold til forbrukerkjøpsloven: Varen du kjøper skal være i den stand som du forventer at den skal være i. Man forventer ikke at en skjerm skal være sprukket, for eksempel, og dette blir derfor en gyldig grunn til å reklamere.


Men spørsmålet her er bevisbyrden: Kunden kan i like liten grad som butikken legge frem 100 prosent sikre bevis på at hun er uskyldig. Heldigvis kommer vår bestevenn forbrukerkjøpsloven til unnsetning:

"Hvis ikke noe annet bevises, skal en mangel som viser seg innen seks måneder etter risikoens overgang, formodes å ha eksistert ved risikoens overgang" står det i paragraf 18.

Med andre ord: Feil som oppdages innen seks måneder skal anses som fabrikkfeil med mindre butikken kan bevise det motsatte.

Innen et halvt år etter kjøp er du altså ekstra godt beskyttet av lovverket. Dermed ble det enda enklere for Forbrukertvistutvalget å innfri kundens ønsker i denne saken.

Les mer: Derfor bør du klage på mobilen innen seks måneder