Få mer ut av styrketreningen

Har du bestemt deg for å trene styrke på en effektiv måte? Det er bra, men vær obs på alle mytene om styrketrening.

Jeg får flat mage ved å ta 100 sit-ups daglig.
Ønsker du en flat mage hjelper det dessverre ikke å pese seg gjennom hundrevis av sit-ups hver kveld. Du må variere mellom styrketrening og kondisjonstrening, samt ha et sunt kosthold. Det er disse tre kombinasjonene som gir gode forutsetninger for et en flatere mage.

Jeg får store muskler av å trene styrke.
Hvis du trener styrke en eller to ganger i uken, har du fremdeles en lang vei å gå før du ser ut som Mike Tyson. Det skal faktisk ganske mye til for at du legger på deg.

- En mann kan sjelden legge på seg mer enn 2,5 kg muskelmasse i løpet av et år med styrketrening - og da skal det trenes hardt, og utelukkende styrketrening, nærmest uten innslag av kondisjonstrening, sier helse- og treningsterapeut Halvor Lauvstad til Dagbladet, og legger til at for kvinner er det enda vanskeligere.

Kombinerer du styrketrening med kondisjonstrening, er det med andre ord lite sannsynlig at du vil ende opp som en vandrende muskelbunt.

Jeg blir støl av styrketrening.
Som ved annen uvant aktivitet vil du føle deg litt støl de første gangene du trener styrketrening. Det er fordi du ikke er vant til å bruke de musklene du bruker under aktiviteten.

Begynn med lav belastning, så reduserer du sjansene for å skade deg selv - og sjansen for å bli støl reduseres kraftig.

LES OGSÅ: IKKE MER TØY OG BØY

Musklene blir til fett når jeg slutter å trene.
En muskel som ikke blir brukt forsvinner. De kan ikke bli til fett for de har rett og slett ikke den fysiologiske evnen til å forandre seg fra en type vev til et annet.

Styrketrening er kun for unge.
Det er aldri for sent å begynne med styrketrening. Ved å øke den muskulære styrken vil du forbedre livskvaliteten din, uansett alder og treningstilstand.

Styrketrening er spesielt viktig for kvinner, særlig i forbindelse med graviditet, og reduserer blant annet forekomsten av belastningsskader i rygg og nakke.

 

Gevinster ved styrketrening
Her er bare noen av gevinstene du får ved å trene styrke (og dette er ikke en myte!):

Økt forbrenning hele døgnet som følge av økt muskelmasse.

Forebygging av beinskjørhet.

Forebygging av flere livsstilssykdommer, som diabetes type 2.

Endret kroppssammensetning - mer muskler og mindre fett.

Bedre holding, og økt selvtillit og tilfredshet med ditt eget utseende.

Forebygging av vanlige belastningsskader, som i skulder, rygg og nakke.

Bedre forutsetning for å klare anstrengelser i dagliglivet.

LES OGSÅ: TREN SOM HALLE BERRY

Kilde: Dagbladet og trening.no

 

Mozon.no, 17.01.2006