Få forbrenningen på gli

Vil du brenne kalorier er det bare å finne frem langrennsskiene. Da brenner du fett i en fei.

- Langrenn troner øverst når det gjelder fettforbrenning. I langrenn bruker vi både bein og overkropp, og aktiviteten gir god blodgjennomstrømning, som er viktig for fettforbrenningen, sier personlig trener Ståle Bjørkestøl ved treningssenteret Elixia Sjølyst.

Han legger til at i langrenn bruker vi kroppens mest naturlige bevegelsesmønster, nemlig diagonalgang.

Men uansett om du går på ski, jogger eller driver med annen form for kondisjonstrening, så er det en enkel regel for deg som vil forbrenne mest mulig fett: Tren i intervaller.

Les også: Intervaller gir maks forbrenning

Mange muligheter
Bjørkestøl mener at vinteren byr på mange muligheter for deg som er opptatt av å holde formen.

- Har du lyst til å gå på ski, har du flere muligheter. Du kan spenne på deg skiene etter jobb, eller du kan kjøre telemark eller alpint i nærmeste skisenter. Hva med en topptur, eller et løssnøraid på telemark? Mulighetene er mange, og det viktigste er å være i aktivitet, sier han.

For de som vil trene til et bestemt renn er treningsrutiner og mengde helt avgjørende.

- Dersom du vil bli god til å gå lange, rolige turer er det bare å trene på det. Vil du derimot både gå langt og fort må du trene en god del intensivt. Alle som har som mål å ta merket i Birken bør gjennom hele høsten og vinteren gjennomføre intervalltrening i form av terskeltrening og max oksygenopptak-trening minst én til to ganger i uka, sier han.

Her er annen trening som brenner fett

En person som veier cirka 70 kilo, vil forbrenne cirka 405 kilokalorier per time ved langrenn. Jogging i en time forbenner cirka 666 kilokalorier.

Trening i lysløyper
For de som ikke har hytte på fjellet, er lysløyper rundt byer og tettsteder verdt å utnytte.

- I Norge er det mange fine lysløyper. Disse kan by på en kjapp timestur etter jobb eller senere på kvelden. Investerer du i en hodelykt er du ikke engang avhengig av opplyste løyper og du kan gå i timevis, sier Bjørkestøl.

Her er listen over vinterens fem på topp når det kommer til å brenne kalorier.

1. Langrenn
2. Toppturer med oppakning
3. Alpint
4. Telemark
5. Måke snø

Hovedregelen er at jo tyngre du er, jo flere kalorier forbrenner du. Vær klar over at vi tenker da på tyngde i form av muskelmasse, skriver Forbrukerportalen.

Det er muskelmassen som primært brenner kaloriene. Dersom du går fort, og skal forbruke to hundre kalorier, er du nødt til å gå i 35 minutter, dersom du veier 60 kilo. Er du 75 kilo holder det med tretti minutter, mens en person på 90 kilo er nødt til å gå i 25 minutter.

Energiforbruket varierer også med type kroppsbygging. Og en annen avgjørende faktor , er selvfølgelig din egen innsats, dvs. hvor hardt du utfører aktivitetene.

(Kilde: Trim.no)

Først opprettet 21.02.2007
Redigert 03.04.2007