Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.comVis mer

Få fart på blodomløpet

Vi tenker ofte ikke så mye på dem før de begynner å gjøre vondt. Slik unngår du vonde føtter.

Muskulaturen pumper blodet fra beina og tilbake til hjertet. Hvis vi ikke bruker musklene, øker trykket, og mikroårene vil begynne å lekke litt væske. Resultatet kan bli verkende og "tunge" føtter.

Med enkle grep får du fart på blodomløpet:

* Har du stillesittende arbeid, er det viktig å røre på beina med jevne mellomrom. Du kan for eksempel:
* Gjøre fotgymnastikk ved å rulle med anklene.
* Reise deg opp og gå litt av og til.
* Endre sittestilling så godt det lar seg gjøre

* Ha føttene høyt når du har muligheten til det. Om natta bør du prøve å holde føttene høyere enn hodet og hjertet.

* Bruk støttestrømper som forebygging. Dette er spesielt viktig dersom du skal ut og reise dersom du ikke har sykdommer som for eksempel hjertesvikt. Da bør du diskutere det med legen din først.

* Begynn å trene. Litt er bedre enn ingenting.

* Unngå sko og strømper som strammer. Få spesialtilpassede såler dersom du har behov for det. En fotterapeut kan gi deg råd om disse tingene.

* Gå gjerne barbeint på plenen eller stranda når det blir varmt nok til det.

* Apotek 1 anbefaler naturlegemiddelet Venastat (hestekastanje) til bruk mot hovne og urolige bein.

Kilder: Din Fotklinikk og Apotek1