Få energien tilbake

Sliter du med å holde øynene oppe? Her er 12 grunner til at du blir trøtt – og like mange tips som holder deg våken.

Har du mest lyst til å dra hjem og sove? Glir øynene igjen hver gang du prøver å jobbe? Tretthet er ikke bare irriterende, det er kroppens rop om hjelp. Hvis du ikke lytter til kroppens signaler vil du bli syk.

1. Bare jobbing, ikke noe gøy
Rutiner kan bli kjedsommelig. Og kroppen registrerer kjedsomhet med trøtthet.

Hva kan du gjøre?
Lag litt moro gjennom dagen. Les morsomme e-poster, se gjennom magasiner og ring en venn. Du kan også dagdrømme, spille et spill eller høre på musikk. I stedet for å gjøre arbeidet dårligere gjør minipauser rutinene litt morsommere så du blir mer effektiv.

2. Lite sol
Hvis det ikke er nok naturlig lys i rommet går kroppen inn i sovemodus.

Hva kan du gjøre?
Ta deg en kort tur ut minst en gang om dagen eller når du er mest trøtt. Sterks lys har koffeineffekt som gjør deg mer oppmerksom. Gå ut selv om det er overskyet. Du får likevel mer sollys enn når du er på kontoret. Dersom du ikke har mulighet til å gå ut kan du bruke noen minutter i et rom med mange vinduer.

3. Svakt åndedrett
Når du puster svakt - noe du gjør det meste av tiden - får du ikke i deg nok oksygen. For lite oksygen i blodet gjør deg trøtt. I tillegg går hjerteslagene og blodtrykket opp.

Hva kan du gjøre?
Øv på puste med mellomgulvet flere ganger per dag - spesielt når du føler deg trøtt eller du er på vei inn i en stressende situasjon. Legg hånden på magen. Når du puster inn må du fokusere på å bevege magen og brystet. Da får du i deg mer luft ved hvert åndedrett.

4. Være en sofagris
Ved å sitte i en stilling i en lang periode kan energien din reduseres. Kroppen forbinder stillesitting med å falle i søvn. Dersom du ser på en skjerm hele dagen blunker du mindre enn nødvendig, noe som tørrer ut øynene. Dette gjør at øynene har lyst til å lukkes.

Hva kan du gjøre?
Strekk deg og beveg kroppen. Hyppige pauser vil gjøre deg mer opplagt. Hjelp øynene ved å se på noe som er langt unna en gang i halvtimen eller i reklamepauser.

5. Inkonsekvent søvn
Kroppens indre klokke er presis, og dersom du står opp sent i helgen gir du deg selv jet lag uten å forlate huset. Et uberegnelig søvnmønster kan gi en bakrusfølelse, noe som gjør deg sliten lenge etter at du har våknet. Selv om du sover nok timer vil kroppen reagere på at du står opp på et annet tidspunkt enn du pleier.

Hva kan du gjøre?
Ha en fast legge- og stå opp-tid. Prøv å holde deg til denne tiden, selv i helgen. Hvis du vil ha mer søvn en natt bør du heller legge deg 20-30 minutter tidligere enn vanlig.

6. Mild dehydrering
Mange har en mild form for dehydrering. Når du føler deg tørst har du allerede mistet to til tre prosent av kroppsvæsken.

Hva kan du gjøre?
Ha en vannflaske med deg. Dersom du er en aktiv person anbefales 12 glass vann om dagen. Er du ikke aktiv holder det med ni glass. Synes du dette er mange glass kan du spise suppe, frisk frukt og grønnsaker.

7. Skarpt lys om natten
Normalt nivå av innelys kan være nok til å påvirke hjernens forståelse av natt og dag. Skarpt lys kan forandre på kroppens indre klokke, noe som gjør det vanskelig for deg å stå opp på et nytt tidspunkt.

Hva kan du gjøre?
Senk lyset i stuen eller soverommet noen timer før du skal legge deg.

8. Vitamin-pluss-kaffefrokost
Denne vanlige frokosten sluker energien. Vitaminer er ingen energikilde. Å hoppe over frokosten er heller ikke lurt. Hvis du vil starte dagen uten å få i deg kalorier reduseres stoffsliftet og andre funksjoner som gir deg energi. Det gjør at du føler deg trøtt. Dersom du ikke er sulten når du våkner er det trolig fordi du spiste for mye kvelden før.

Hva kan du gjøre?
Spis et måltid som inneholder proteiner og karbohydrater. Pianøttsmør, egg på grov toast og frokostblandinger er eksempler på slik mat. Du forbrenner karbohydratene raskt fordi du vil føle mye energi i en kort periode.

9. Overtrening
Daglig trening er ikke nødvendigvis bra. Kroppen trenger tid til å komme seg etter trening for å fylle opp energien og reperarere musklene.

Hva kan du gjøre?
Ta pulsen før du står opp. Hvis den slår fem slag mer enn vanlig morgenen etter at du har trent, bør du trene rolig eller ikke i det hele tatt den dagen. Du kan også ha som vane å trene annenhver dag.

10. Legge på deg
Det trengs ikke mer enn fem ekstra kilo før du kan føle tretthet. Det er slitsomt for kroppen å måtte bære på mer vekt enn vanllig.

Hva kan du gjøre?
Kutt ut junk food, fettrik mat og mye godteri. Skriv ned alt du spiser per dag - du kan bli overrasket over hvor mye det er. For hver kilo du mister får du litt mer energi!

11. Dårlig holdning
Dårlig holdning gjør ikke bare at du ser trøtt ut, det får deg også til å føle deg dårlig. Når leddene ikke er rette nok må hele kroppen jobba hardere.

Hva kan du gjøre?
Hvordan vet du om du har god holdning? Uten å stirre og uten å bøye nakken skal du kunne se toppen av skoene. Hodet bør være i linje med kroppen, ikke stikke fram foran deg. Det vil si at ørene bør være rett over skuldrene.

12. For mye bråk
Bråk er stress og har ødeleggende psykologisk effekt. Pulsen og blodtrykket øker av bråk. Ofte har du ikke kontroll over bråket, og du må jobbe hardt for å overhøre det.

Hva kan du gjøre?
Be kollegene eller barna dine om å være stille. Dersom bråket forhindrer deg i å sove kan du vurdere å kjøpe ørepropper.

 

Mozon.no, 27.03.2006