Få betalt for SMS-reklame

Som om det ikke er nok å bli neddynget av e-postreklame: Nå får du snart også reklame rett på mobilen. Og for å øke interessen fra kundene lokkes det med betaling per melding.

For deg som ikke får nok reklame er det nå to norske selskaper som frister med betaling per mottatte SMS. De to selskapene er SmartSMS og Easycash.no.

I utgangspunktet er de to tjenestene stort sett like, begge vil altså gi deg betalt for å motta tekstmeldinger med reklame:

  • Smart-SMS gir deg 1 krone per reklamemelding, samt 25 øre for hver melding som de du tipser om Smart-SMS mottar i 3 ledd under deg.

    Er dette noe for deg?

    (Avsluttet)
    Ja - hvorfor ikke?(50%) 273
    Ja - hver krone hjelper(20%) 111
    Nei - burde ikke vært lov(19%) 102
    Nei - uinteressant(11%) 63
    Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


    Utbetaling av "lønn" skjer imidlertid ikke før din konto overstiger 200 kroner. Smart-SMS.no har 13-årsgrense. Ungdom mellom 13 og 15 år må imidlertid ha foreldrenes skriftlige tillatelse før de kan melde seg inn.

  • EasyCash gir deg 50 øre per melding du mottar. I tillegg lokker de med en startbonus på 50 kroner hvis du melder deg inn nå.

    Utbetaling av "lønn" skjer ikke før din konto overstiger 100 kroner.

    EasyCash opererer med 15 års aldersgrense.

- Vi er en informasjonskanal

- Det er riktig at du kan få litt penger på å motta reklame direkte på mobilen din, men vi velger heller å se på oss selv som en informasjonstjeneste, sier Geir Sand Nilsen daglig leder i InCent Services som står bak EasyCash.

- Målet er jo å finne ut av hva du er interessert i, og så gi deg den informasjonen når du trenger den. For eksempel når det gjelder ledige konsertbilletter osv. Er du ikke interessert i fotball, vil du heller ikke få tilsendt meldinger om fotball. Det er derfor viktig at opplysningene vi samler inn er korrekte, sier Sand Nilsen, som heller ikke legger skjul på at det er denne direkte markedsføringen annonsørene er villig til å betale for.

- Stor respons


- Vi begynte prøveprosjektet i august, og nå er det kun dager igjen til vi åpner for fullt, sier Gunder Johansen, daglig leder i SmartSMS til DinSide. Vi har allerede over 86.000 registrerte medlemmer, og tallet er stadig økende.

- Vi har en eller to medlemmer på 13 år, og ett par stykker som er rundt 70 år. Men aldersmessig befinner den klare majoriteten av medlemmenee seg mellom 18 og 19 år.

Hva med kundeporteføljen, hvilke annonsører er det som har meldt seg på?

- Av konkurransemessige årsaker vil vi ikke gå ut med navn på annonsørene før tjenesten er lansert, sier Johansen. Men det er snakk om seriøse aktører, hevder han.

Og hva er den store gulroten for annonsørene, det er jo tross alt de som betaler?

- Vi registrerer alder, kjønn, postnummer og interesser hos våre medlemmer. På den måten blir det langt lettere for annonsørene å treffe den målgruppen de er ute etter, avslutter Johansen.