<B>GRATIS: </B>Med 100 kroner i rabatt på hver enkelt vare, kunne man handle en rekke billigvarer for kroner null. Dinside har sladdet varenavn i denne ordrebekreftelsen etter ønske fra kunden. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
GRATIS: Med 100 kroner i rabatt på hver enkelt vare, kunne man handle en rekke billigvarer for kroner null. Dinside har sladdet varenavn i denne ordrebekreftelsen etter ønske fra kunden. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKEVis mer

Expert-kunder skulle få 100 kroner i rabatt, handlet gratis

Teknisk feil endret prisen fra tusenvis av kroner til null.

«I dag får alle 100 kroner i rabatt på alle produkter på expert.no» skrev selskapet i sitt nyhetsbrev ved månedsskiftet.

Man trengte bare å skrive inn en rabattkode etter å ha lagt varene i handlekurven. Tanken til Expert var å trekke 100 kroner fra totalsummen. Men Experts tekniske systemer hadde andre planer.

Når kundene la inn koden ble det nemlig trukket 100 kroner fra hver enkelt vare. Kostet varen under 100 kroner, ble den altså gratis. Dermed kunne man bestille batterier, ladere, vaskemidler og andre billigvarer til tusenvis av kroner, for kroner null.

Dette visste enkelte å dra nytte av. Dinside har sett en ordrebekreftelse hvor nærmere hundre varer til flere tusen kroner skulle sendes kunden praktisk talt gratis.

LES OGSÅ: Krever stans av kjøpte «brukeranmeldelser» hos Elkjøp og andre nettbutikker

Fikk ordre stanset

På blant annet Diskusjon.no og på Experts Facebook-sider fortviler nå kunder som ikke fikk gjennomført kjøpene sine. Dinside har også blitt kontaktet av flere misfornøyde kunder etter Experts tekniske feil.

KLAGER: På Facebook er det flere kunder som klager på kansellerte ordre, og at Expert ikke har kommet med en ny kampanje. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


«Jeg bestilte en mengde varer med denne rabattkoden, men har fått ordren kansellert. Det er Expert som har bommet, og bør kunne levere slik de har lovet» skriver en av dem.

- Mange ble levert som avtalt, mens andre ble stoppet helt eller delvis, bekrefter varehussjef Sven Erik Vaagenes i Expert.no overfor Dinside.

Hele kampanjen ble også stanset.

Skulle ikke være gratis

Det skal ha vært rundt 45 ordrer som ble sjekket grundigere. Enkelte av disse ble stanset, på grunn av ordrens størrelse. Noen kunder fikk også tilbud om gavekort som plaster på såret, på opptil flere hundre kroner.

- Vi ønsker ikke å gi bort hundrevis av varer gratis, og har derfor gått i dialog med de berørte kundene, sier Vaagenes.

- Det var et stunt som skulle testes ut, hvor man kunne gjøre en god deal. Men det slo helt feil ut i forhold til intensjonen.

LES OGSÅ: Hva krever butikkene for at du skal kunne levere tilbake varen ved åpent kjøpt? Vi har sjekket vilkårene

IKKE AUTOMATISK KRAV: Ann Hege Skogly i Forbrukerrådet forteller at avtaler kan brytes om feilen er åpenbar nok. Foto: FORBRUKERRÅDET Vis mer


Bindende avtale

Dinside har tidligere skrevet om hva som skjer når nettbutikker setter feil priser på varene sine.

Har du bestilt en vare og fått bekreftet ordren, er en bindende avtale inngått mellom deg og butikken. Som tilsier at du potensielt kan kreve varen til avtalt pris, selv om prisen er feil.

- Allikevel; hvis for eksempel prisen åpenbart er feil, kan avtalen kanselleres, forklarer senior kommunikasjonsrådgiver Ann Hege Skogly i Forbrukerrådet til Dinside.

Dette må vurderes fra sak til sak. Og for enkelte i Experts tilfelle blir spørsmålet hvorvidt det er åpenbart at Expert ikke ønsket å gi bort varer til flere tusen kroner helt gratis.

Klage til Forbrukerrådet

Er det riktig å stanse gratis ordre til tusenvis av kroner?

(Avsluttet)
Ja(83%) 12343
Nei(17%) 2453
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


- Vi er klar over vår leveringsplikt, men i dette tilfellet var feilen så grov at vi valgte å stoppe hele eller deler av bestillingene til utvalgte kunder, sier Vaagenes.

Forbrukerrådet ønsker ikke å kommentere hvorvidt Expert har rett til dette, da rådet har fått en klage og kan komme til å megle i saken.

Expert har lenge lovet kundene å komme tilbake med samme eller liknende kampanje. Altså 100 kroner avslag på totalen, ikke på hver vare. Dette har foreløpig ikke skjedd.

- Vi forsøker å rydde opp i denne kampanjen, og kvalitetssikre systemer og mennesker, før vi går ut med en slik kampanje igjen, sier Vaagenes i Expert.

LES OGSÅ: Hva skjer når det står én pris på hylla, og du finner en annen pris på kassalappen?