Billettformidleren Euroteam må punge ut for å ikke ha levert billetter som kundene har kjøpt. Foto: Per Ervland
Billettformidleren Euroteam må punge ut for å ikke ha levert billetter som kundene har kjøpt. Foto: Per ErvlandVis mer

Euroteam må betale tilbake 433.000 kroner

Kundene fikk aldri billettene de kjøpte. Nå må selskapet betale tilbake kundene.

- Euroteam er noen svinepelser!, uttalte DinSide-leseren Rune Langeland for noen måneder siden.

Langeland hadde kjøpt billetter til en U2-konsert gjennom det norske billettselskapet Euroteam. Billettene ble aldri levert i tide, og Langeland kunne se langt etter refusjon av beløpet han hadde betalt for de fire billettene. Han er dessverre ikke alene.

- Jeg vil advare andre mot Euroteam, sa Rune Østbø, som heller ikke fikk refundert billettene sine etter at konserten han skulle på ble avlyst.

- Jeg kommer aldri till å bruke Euroteam igjen og vil anbefale folk ikke å gjøre det heller, sier en annen oppgitt kunde, Martin Fossen, etter at han ikke Michael Bublé-konsertbillettene han hadde bestilt gjennom Euroteam.

SVARTEBØRS: Ulovlig, men ingen straff

Dømt til å punge ut

Misfornøyde kunder kan klage til Forbrukertvistutvalget. Ethvert norsk selskap må forholde seg til bestemmelser fra utvalget, og vi har den siste tiden sett at store selskaper som Telenor og Netcom har måttet endre praksis på bakgrunn av bestemmelser fra utvalget.

Euroteam må også forholde seg til bestemmelser fra Forbrukertvistutvalget. Et søk etter firmaet på Utvalgets database gir over 60 treff under behandlede saker. Klagene kommer fra kunder både i Norge og i utlandet.

Til sammen skal Utvalget ha dømt Euroteam til å tilbakebetale 433.000 kroner. Dette inkluderer både refusjon av billetter og renter på beløpet.

Ifølge Forbrukerrådet skal Euroteam ha tilbakebetalt drøyt 54.000 kroner til misfornøyde kunder.

- Dog, ikke alltid korrekt beløp og aldri med renter, sier fungerende leder Mathieu Veulemans i Forbruker Europa.

Lover å tilbakebetale

DinSide har flere ganger vært i kontakt med Euroteam. Hver gang har de lovet å tilbakebetale beløpet kundene har krevet. Andreas Gyrre i Euroteam har forklart at mange av refunderingene har tatt ekstra lang tid fordi kundenes kortopplysninger ikke har vært oppdaterte.

- Vi kan ikke refundere til inaktive kort. Da trenger vi bankdetaljer, og det tar også tid å fremskaffe. Samtidig vil vi forsikre oss at vi refunderer til korrekt person, uttalte Gyrre til DinSide i forbindelse med denne saken.