Euronics på Lambertseter blir første butikk ut til å tilby kundene digitale kvitteringer. Foto: Euronics
Euronics på Lambertseter blir første butikk ut til å tilby kundene digitale kvitteringer. Foto: EuronicsVis mer

Euronics blir første butikk ut

Skal snart tilby kundene digitale kvitteringer.

Det er nå klart at Euronics flaggskipbutikk på Lambertseter blir pilotbutikken som skal teste ut, og tilby kundene digitale kvitteringer.

– Vi gjør dette for å forbedre kundeopplevelsen, og ikke minst, for å forenkle serviceopplevelsen, sier markedsdirektør i Euronics Kirsti K. Berg til DinSide.

>>> Digitale kvitteringer kommer på DinSide.no

Blir pilotprosjektet en suksess, vil de andre butikkene følge på.

– Tanken er at dette skal være noe alle våre butikker og alle våre kunder skal få glede av, sier Berg.

>>>Se også: Et vanlig kvitteringsproblem i dag

Markedsdirektør i Euronics Kirsti K. Berg tror flere vil komme etter og tilby digitale kvitteringer. Foto: Euronics Vis mer


Kontroll på garantien

Berg tror tilbudet vil oppleves som positivt for kunden, og regner med at flere bransjer vil henge seg på.

– Nå blir det slutt på å rote bort kvitteringer i løpet av reklamasjonstiden. Dersom kunden vil, kan kvitteringen lagres digitalt, og kunden vil enkelt kunne benytte seg av garantitiden om noe skulle gå galt.

Nøyaktig lansering er det derimot for tidlig å si noe om. Berg understreker at tjenesten vil testes nøye ut i samarbeid med teknologiselskapet Acquire før det blir lansering, trolig i begynnelsen av 2012.

>>> Disse tilbyr åpent kjøp før jul

Enkelt å spore produktene

Muligheten til å koble kunden til produktet han/hun har kjøpt, har gjort at Stiftelsen Elektronikkbransjen vil samarbeide med Acquire om det de kaller en garantidatabase.

– Vi er positive fordi dette gjør at både forhandleren og kunden vil ha tilgjengelig informasjon om hvilket produkt kunden har og når det er kjøpt, sier rådgivende konsulent i Elektronikkbransjen Odd Martin Jensen til DinSide.

Han sier at det er et problem både for kunden og for de som skal reparere produktene, hvis det ikke finnes korrekt informasjon om produktet noe sted.

– Hvis det er fatale feil på elektroniske varer, så ønsker produsentene å varsle og tilbakekalle produkter som allerede finnes i norske hjem. Ved hjelp av digitale kvitteringer blir denne jobben mye enklere for forhandlerne, sier Jensen.

EDB Ergogroup sikrer dataene

I tillegg til et samarbeid med Stiftelsen Elektronikkbransjen, har Acquire inngått et samarbeid med EDB Ergogroup, et av Nordens ledende IT-selskaper som blant annet drifter en stor andel norske nettbanker.



– Vi er svært fornøyde med å kunne inngå et samarbeid med EDB Ergogroup som vil gi og levere trygghet og stabilitet. EDB Ergogroup er i dag en betydelig leverandør av informasjon og som allerede kommuniserer på flere flater, også på mobile enheter. Forbrukeren får nå en svært god tilgjengelighet til sine digitale kvitteringer. Vi jobber nå frem én standard for de mange bransjene vi jobber med og som dette er aktuelt for, sier Sindre Godager i Acquire til DinSide.

Kristian Bjørseth i EDB Ergogroup sier at samarbeidet er spennende:



– Vi kan ta dataene til Acquire og gjøre noe med dem og dermed gi Acquire sitt produkt en verdiøkning. Vi ønsker å være med å skape en entusiasme rundt digitale kvitteringer, sier Bjørseth.

– At EDB Ergogroup er et selskap med et nordisk hjemmemarked, er helt i tråd med de planer og ambisjoner Acquire har for Garantidatabasen som produkt, avslutter Sindre Godager.

Acquire og EDB Ergo Group skal samarbeide om kvitteringsdatabasen. Fra venstre: Olav Berg, Acquire, Kristian Bjørseth, EDB ErgoGroup og Sindre Godager, Acquire. Foto: John Berge Vis mer


DinSide vil samarbeide med Acquire og EDB Ergogroup om å lansere tjenesten.