<b> BEDRE TIDER: </b> Allerede i løpet av 2016 vil norske mobilkunder merke fordelene som kommer etter EUs nye reguleringer. Da vil du kunne bruke mobilen i Europa på lik linje som du gjør hjemme. Foto: HANNA SIKKELAND
BEDRE TIDER: Allerede i løpet av 2016 vil norske mobilkunder merke fordelene som kommer etter EUs nye reguleringer. Da vil du kunne bruke mobilen i Europa på lik linje som du gjør hjemme. Foto: HANNA SIKKELANDVis mer

EU innfører norske mobilpriser i Europa

Deler av endringene trår i kraft allerede i april neste år.

Hvis du er lei av å holde oversikten over mobildata-kostnadene dine i utlandet, har du mye å se frem til de neste årene.

For drøye to uker siden bestemte EU at mobilselskapene ikke lenger skal kunne belaste kundene mer på reise i utlandet, enn de gjør hjemme.

De nye reglene gjelder nemlig også for norske mobilkunder.

LES OGSÅ: Slik reduserer du databruken på mobilen

Nye priser

Den nye reguleringen sikrer at det fra 1. juli 2017 ikke skal koste mer å ringe, sende SMS eller bruke datatjenester på reise i Europa enn det gjør hjemme i Norge.

Synes du det er lenge å vente?

Allerede fra 30.april 2016 starter en overgangsperiode som vil vare frem til 14.juni 2017.

I denne perioden vil prisene for samtaler, SMS og datatrafikk ikke overstige nasjonale priser, med et tillegg for å dekke kostnader som operatørene har i forbindelse med bruk av utenlandske nettverk.

For de fleste abonnement vil dette utgjøre en større innsparing når mobilregningen kommer.

LES OGSÅ: Telenor vil ikke ta ansvar for svindlede kunder

Pålagt sperregrense

Uansett hvor du er på reise (også utenfor EØS), skal du bli varslet av mobilselskapet når dataforbruket ditt når 80 prosent av den pålagte sperregrensen på rundt 500 kroner.

Når sperregrensen nås, skal mobilselskapet stenge datatjenesten og dermed faktureringen, forutsatt at du ikke aktivt gir beskjed om at du ønsker å fortsette bruken, skriver Nkom i en pressemelding.

Denne mekanismen gir deg trygghet for å bruke mobiltelefonen også til datatjenester, uten å risikere svært høy regning i etterkant, skriver de videre.

LES OGSÅ: Sjekk 4G-hastigheten før ferien

Telenor støtter lavere kostnader

STØTTER REGULERINGEN: Informasjonssjef i Telenor, Tormod Sandstø, forteller at Telenor ønsker den nye reguleringen velkommen. Foto: BJORN H STUEDAL / TELENOR Vis mer


Tormod Sandstø, informasjonssjef i Telenor Norge, sier til Dinside at de har støttet den politiske ambisjonen om å redusere kostnadene ved internasjonal roaming, og synes det er positivt at EU nå har kommet frem til en politisk enighet.

- Vi mener denne avtalen er et viktig skritt for Europa, og vi venter nå på flere detaljer om reglene og tolkning av disse. Det er på dette tidspunkt ikke mulig å uttale seg spesifikt om dette forslaget uten å kjenne detaljene i det, men både dette vedtaket og Telenors eget arbeid for å forbedre våre produkter vil komme kundene til gode i tiden fremover, sier han.

Telenor mener det er for tidlig å si noe om hvor mye selskapet kommer til å tape på den nye reguleringen.

Sandstø sier videre at Telenor allerede har gått langt i å sørge for at deres kunder kan ringe, surfe og sms'e i vei når de er på ferie, uten at mobilregningen løper løpsk, gjennom at de som eneste leverandør i Norge automatisk gir alle kunder en makspris per dag for datasurfing i hele verden.

LES OGSÅ: Pass deg for denne mobildata-tabben