I Norge har det ikke vært lov med slike kampanjer, men fra 1. juli ble loven endret. Foto: Arnoldclark.com/Colourbox
I Norge har det ikke vært lov med slike kampanjer, men fra 1. juli ble loven endret. Foto: Arnoldclark.com/ColourboxVis mer

EU endrer konkurranseregler

Nå får norske bedrifter friere tøyler.

I Norge har det vært forbudt å markedsføre konkurranser hvor forbrukerne må kjøpe noe for å kunne delta. Dette forbudet er nå opphevet, skriver Forbrukerombudet i en pressemelding.

Som du kanskje har lagt merke til hvis du har lest konkurransevilkår i Norge står det ofte at konkurransen "ikke er kjøpsbetinget".

Dette gjaldt for eksempel Coca-Cola da de hadde en konkurranse hvor du fant en kode på innsiden av etiketten. Da hadde de skrevet på utsiden av etiketten at du også kunne bli med i trekningen ved å gå inn på en spesifikk nettside.

Du trengte altså ikke kjøpe brusen for å bli med i trekningen.

Gmail-reklame ser ut som e-post

Friere tøyler

Men nå er altså regelen endret. Det kan bety at vi får se mer av annonser som på bildet øverst i saken.

Likevel skal markedsføringen være informativ og ikke villede forbrukerne.

– Det er viktig at forbrukerne får god og riktig informasjon om konkurranser, herunder vilkår og forutsetninger for å delta. I motsatt fall vil konkurransen kunne være ulovlig, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Vil stanse skjult reklame på nettet

EU har bestemt

Bakgrunnen for lovendringen er er avgjørelse i EU-domstolen. Dommen, C-304/08, kan du lese her. Den anbefales ikke om du er allergisk mot lange setninger og byråkratisk språk.

Kort oppsummert kom domstolen til fram til at nasjonale forbud mot konkurranser som er kjøpsbetinget, stred mot et EU-direktiv.

Markedsføringsloven er nå endret, og den nye utgaven trådde i kraft 1. juli i år.

Slik så den ut før: "Det er forbudt i næringsvirksomhet å søke å fremme omsetningen av ytelser ved å iverksette utlodninger, konkurranser eller lignende for forbrukerne dersom deltakelse forutsetter kjøp eller motytelse. Forbudet gjelder ikke fordeling av premier for oppgaveløsninger eller iverksetting av konkurranser i mediene."

Nå ser den slik ut: "Næringsdrivende som i markedsføring tilbyr forbrukerne en tilleggsfordel eller en mulighet for å oppnå en slik fordel, eksempelvis i form av rabatter, gaver, deltakelse i konkurranser eller spill, skal sikre at vilkårene for å benytte seg av tilbudet er klare og lett tilgjengelige for forbrukerne."

Svenske Restplass anklaget for kjønnsdiskriminerende reklame

Hva betyr det for deg?

Ikke særlig mye, skal vi tro Forbrukerombudet. De kan fortsatt gripe inn mot konkurranser dersom vilkårene for å delta ikke fremgår klart, eller dersom konkurransen markedsføres på en villedende måte.

Hvis bedriftene benytter seg av den nye muligheten kan du selvfølgelig måtte kjøpe et produkt for å bli med i en gitt konkurranse.

Men du kan like selvfølgelig velge å ikke bli med i konkurransen. Og oppdager du konkurranser som er misvisende eller villedende kan du melde fra til Forbrukerombudet.