<b>"For å kunne gi deg en riktig pris.." </b> Hovedmotivet er nok å sørge for at eksisterende kunder ikke blir tilbudt lavere pris enn de allerede betaler. Og persondataene dine blir sendt til telemarketavdelingen som kommer til å ringe deg opp.
"For å kunne gi deg en riktig pris.." Hovedmotivet er nok å sørge for at eksisterende kunder ikke blir tilbudt lavere pris enn de allerede betaler. Og persondataene dine blir sendt til telemarketavdelingen som kommer til å ringe deg opp.Vis mer

Etterpå ringer de deg

- Hei, har du fått deg ny bil, spør damen i Gjensidiges telefonsalgavdeling.

- Jeg ser du har vært inne på nettet og søkt på bilforsikring. Har du fått ny bil?

Forsikringsselskapene har lagt ut prisautomater på nettet, der du kan få oppgitt priser på bilforsikring ved å fylle inn data om deg selv og om bilen. Alle selskapene krever at du fyller inn personnummer. Du kan ikke bruke et konstruert personnummer, for selskapene sitter på Folkeregisteret og sjekker at navn og personnummer stemmer overens.

Dermed har de også alder, kjønn og adresse, så dette slipper du å fylle inn. Men selskapenes hovedmotiv er ikke å hjelpe deg til å fylle ut skjemaet. Fire forsikringsselskaper har 90% av kundene, så sjansen er ganske stor for at du allerede er kunde i selskapet.

Er du ikke kunde fra før, vil du gjerne få et godt tilbud, med en pris som ligger under det eksisterende kunder betaler. Men at nye kunder får bedre pris enn deg, vil de jo ikke fortelle om du allerede er kunde. Derfor vil du få oppgitt akkurat den prisen du allerede betaler, men kanskje bli bedt om å tegne tilleggsforsikringer, for eksempel for leiebil (som det uansett skulle være en selvfølge at skadevolder, ikke den skadelidte, betaler).

De ringer likevel

Ja, plag meg: Ved slutten av prisautomaten kan du be om å bli oppringt. Du blir uansett oppringt. Vis mer


Om du hopper ut av deres betalingsautomat uten å tegne noen forsikring (fordi du gjerne skal innom de andre skadeforsikringsselskapenes nettsider først), så går det tydeligvis en alarm i Gjensidiges "Customer Relations Management System". Dataene om ditt søk er lagret (det opplyses det ikke om) og blir sendt til en telefonmarketingavdeling i Trøndelag.

Damen som ringte meg spurte om jeg hadde fått ny bil. I søket hadde jeg oppgitt det, og hun satt tydeligvis på detaljene.

- En fordel for kunden

- Det er rutine at kunder som har brukt automaten, men ikke kjøpt forsikring, blir ringt opp, sier informasjonsrådgiver Bjarne Aani Rysstad i Gjensidige. - Dette er ment som oppfølging og service ovenfor kunden. Vår erfaring så langt, er at de fleste synes dette er positivt.

- Burde det ikke fremgå av prisautomaten at opplysningene lagres?

- Burde det vært opplyst? Det er en av flere av tingene rundt rutinene våre vi ser på. Og som vi har vurdert en stund.

- Kanskje brukere av nettstedet ville hatt interesse av å vite at alle opplysninger de gir i prisautomaten blir lagret sammen med deres navn og personnummer?

- Det er en relevant problemstilling. Vi ser på dette også.

- Telefonnummeret mitt er registrert i Brønnøysund som en telefon som ikke skal utsettes for telefonsalg. Hvorfor respekterer dere ikke dette?

- Siden du allerede er registrert som kunde i Gjensidige, mener vi at vi ikke behøver å respektere dette. Men om du har reservert deg mot telefonsalg og ikke er tidligere kunde, mener vi å ha rutiner på plass som skal hindre at du ringes opp.

- På siste side i prisautomaten er det et felt der man kan fylle inn telefonnummer om man ønsker å bli ringt opp av kundeservice. Burde det ikke stått her at man blir ringt opp uansett?

- Det er blant de tingene vi diskuterer. Vi vurderer løpende om dette er metoden. Generelt er det stor konkurranse i markedet, og alt som gjelder oppfølging, service og salg vurderes mot personvernhensyn og opplysningsplikt.