Gi mens du shopper? Forkastelig mener miljøvernerne. Foto: Britain on View
Gi mens du shopper? Forkastelig mener miljøvernerne. Foto: Britain on ViewVis mer

Etikk, takk

En gave til mor og en prosent til dyrevernet. Slik ønsker en rekke butikker at du skal handle til jul. Men miljøvernene tror at veldedighetsshoppingen øker forbruket.

Shoppingen skal nå bli en smule etisk. To nye nettsteder, Etica.no og Etiskforbruk.no, skal fremme etikk og donasjoner til ideelle organisasjoner.

Shopping med samvittighet

Via Etica.no kan du klikke deg videre til nettstedets samarbeidspartnere, nettbutikker. Slik får du mulighet til å donere en prosentandel til fritt valgte ideelle organsisajoner. Og varen blir angivelig ikke dyrere. Organisasjonene som er med på samarbeidet er SOS Rasisme, World Wildlife Foundation, Utviklingsfondet, Right To Play, Noah og Christian Relief Network.

Fremtiden i våre hender synes ikke om denne forretningsmodellen.

- Det er problematisk. Ordningen med å donere når du shopper er forkastelig fordi den forsøker å får shoppingen til å fremstå som etisk. Overforbruket er vår største miljøtrussel, fordi den baserer seg på energiforbruk, sier Steinar Lem, leder i Fremtiden i våre hender.

- Jeg tror ikke butikkene gjør dette for å snille, men for at folk skal føle seg bra når de kjøper. Det er simpelthen et forsøk på å grønnvaske forbruket.

Fremtiden i våre hender oppfordrer folk til å støtte ideelle organisasjoner gjennom direkte støtte.

Utnytte forbruket

Etica.no selv er kritiske til Fremtiden i våre henders analyse.

- Etica.no bidrar ikke til økt forbruk. Vi utnytter kjøpekraften til gode formål. Nå som automatene forsvinner vil de ideelle organisasjonene miste inntekter og Etica bidrart til å erstatte inntektene som organisasjonene mister, sier Erik Andreas Øyen, daglig leder i Etica.no

Øyen mener også at forbrukersamfunnet også bidrar til velferd.

Etica.nos forretningsfilosofi kan minne litt om Red-kampanjen, som frontes av U2 vokalist Bono og Bobby Shriver, leder av DATA. Her oppfordres bedrifter til å lage egne produkter i serien (Product) Red, der en viss andel av salget skal gå til Hiv/Aids-bekjempelse i Afrika.

De fleste av disse produktene selges kun i USA og England, men nå får man blant annet kjøpt en knallrød iPod på nett fra Norge.

Etikk i bunnen

Hos Etiskforbruk.no søker man å øke forbrukernes kunnskaper om produktene de handler. Det er Etisk forbrukernettverk som har tatt initiativet til Etiskforbruk.no. Etisk forbrukernettverk består av: Forbrukerrådet, Fairtrade Max Havelaar, Regnskogfondet, Miljømerking, Framtiden i våre hender, Global.no og Grønn Hverdag. Grønn Hverdag har påtatt seg å administrere Etiskforbruk.no. På siden opplyser de om hvilke produkter som bidrar positivt i forhold til utvikling i alle deler i verden og overfor miljøet. De oppfordrer også til å redusere forbruket.

Ifølge Etica og ukeavisen Mandag morgen vil nordmenn i år handle for 12 milliarder på nett.

Kilder: Etica, Fremtiden i våre hender, Etiskforbruk.no, Etisk forbrukernettverk, (Product) Red